Communicatie, Social media algemeen, Storytelling

2014: het jaar van H2H

human2human marketingDeze week kwam ik dit mooie plaat van @marcvandertweel tegen: een mooie samenvatting van een verandering in de wereld van marketing en communicatie. Sociale media heeft hier een versnelling ingezet Een ding hebben ze gemeen: het gesprek is weer menselijker geworden. B2B-marketing gaat weer meer uit van menselijk contact, B2C werkt minder goed of zelfs niet. Mensen willen contact met mensen.

Lees meer

B2B? B2C? H2H!
Nog lang hebben bedrijven tegen elkaar gepraat als bedrijven. De marketeers vergaten dat de mensen die beslissingen maken echte personen zijn. En dat de directe communicatie naar een persoon beter werkt dan een ‘algemene mail’ naar een bedrijf. De inzet van social heeft hier verandering in gebracht: op Facebook en Twitter is het ineens duidelijk dat praten tegen of met een bedrijf niet zo lekker voelt, als bedrijf. Want altijd op de achtergrond is de vraag: wie ben jij eigenlijk, waar sta jij voor? Langzaam werd het meer B2H, en nu – langzaamaan – verschuilen minder en minder mensen zich achter de naam van hun werkgever, ze nemen zelf verantwoordelijkheid voor wat ze zeggen en doen. We zien het ook in de techniek: Facebook accepteert geen info-adressen bij het aanmaken van een pagina en gMail stopt mail afkomstig van info@ gewoon zonder pardon in de promotie- of spam-map.

B2C is helemaal lastig vol te houden op social. Als bedrijf tegen een consument praten pakt steeds minder goed uit. Je kan best een bedrijfspagina hebben, maar de persoon ‘aan de andere kant van de lijn’ wil wel weten wie er tegen hem of haar praat. De ^… is getuige van deze verandering. Ik praat bijvoorbeeld niet met T-Mobile, ik praat met een speciale medewerker van het bedrijf. En dat doe ik liever, dan heb ik tenminste het idee dat ik gehoord word, persoonlijk.

De wereld voor de marketeer is er misschien niet makkelijker op geworden, aangezien je nu veel meer moet weten, maar voordelen heeft het wel, voor iedereen. Over de boodschap wordt beter nagedacht, de promotionele activiteiten zijn beter afgestemd (anders zijn ze namelijk ongeloofwaardig) en het verhaal achter een product of dienst is beter afgestemd op de ontvanger. H2H!

 

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *