Social media algemeen

5 tips om social media in jouw werkweek in te passen

social-media-419944_640De meest gestelde vraag van veel cursisten, deelnemers aan workshops en ook van veel klanten is: hoe doe je dat, sociale media in je week inplannen. Het is immers al druk genoeg met je ‘normale werk’. Maar, denk ik dan, heb je ook geen tijd om facturen te schrijven? Of om na te denken over de toekomst van je bedrijf? Wat je daar voor nodig hebt? En als er contracten getekend moeten worden, laat je dat ook liggen?

Ik denk het niet. Vijf tips om sociale media voortaan in je werktijd te plannen. En niet onbelangrijk. Om het vol te houden.

Gebruik je smartphone
Heb je er nog geen? Sta op, loop naar de telefoonwinkel en zorg dat je een goed gesprek hebt met de verkoper. Je wilt een abonnement met minimaal 4GB aan data, een smartphone die je begrijpt en bij je past. Heb je er wel een? Installeer Facebook Pages, Hootsuite en Instagram. Pinterest wellicht. En Snapchat als je doelgroep dat gebruikt. De LinkedIn-app is ook onmisbaar. En zorg dat je e-mail goed werkt. Leer alle mogelijkheden. Niet op één dag, neem er desnoods een half jaar de tijd voor, maar: leer hem gebruiken. Voor alles behalve bellen. ;-)

Wil je niet alles alleen uitzoeken? Veel bibliotheken hebben cursussen, en workshops.

Plan je social media marketing
Geen een briljant idee komt als je er tijd voor hebt. Schrijf je ideeën die je gedurende de week hebt in een boekje (of op de kladblok-app van je mobiele telefoon) en werk ze een uur per week uit. Je bedenkt in dat uur ook wat je wil doen met aanbiedingen, foto’s die je nog moet maken, je kijkt je agenda door en bepaalt de ‘social media momenten’. Je plant in wat je al in kan plannen via bijvoorbeeld Hootsuite en maakt een lijstje voor de rest, inclusief wat je nog nodig hebt: links, blogs, foto’s, afbeeldingen. Schrijf het op! Elke ochtend ga je met een kop koffie of thee zitten en kijk je of het plan nog up-to-date is. Vijf minuten. That’s all.

Zakelijke tijd is zakelijk
Facebook slurpt je op. Je Instagram tijdlijn is geweldige afleiding. Maar net zoals je je beste vriendin niet belt voor een gesprekje over alles-wat-nog-besproken-moest-worden, is je persoonlijke tijdlijn ook iets voor ‘s avonds. Zo blijf je bij de les! En ben je niet echt veel tijd kwijt aan zakelijke tijdlijnen.
Je kan in Twitter en Facebook zelfs lijsten maken.

Huur iemand in
Natuurlijk, het is wat ik doe, social en communicatie voor bedrijven en z(z)p’ers, maar dat is niet de reden dat ik dit punt meld. Je hebt een boekhouder, wellicht een vaste jurist, en misschien nog anderen die je helpen: een ontwerper, een schoonmaker om maar wat te noemen. Vraag ook een social media specialist op reguliere basis mee te kijken. Dit kan ook per maand. Jij houdt zo tijd over om te focussen op de content.

Adapt early
Kijk rond, gebruik platforms eerst privé. Zeker als ze nieuw zijn om eraan te wennen en te kijken of het wat voor jou(w bedrijf) is. Zo leer je omgaan met nieuwe tools. Je zult zien dat het steeds sneller gaat, steeds makkelijker. Dat helpt je om bij te blijven en de goede keuzes te maken. Want je hoeft niet op elk medium aanwezig te zijn. Alleen daar waar het nuttig is.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *