Social media algemeen

6 tips voor community management

happy community management

Social media zijn volwassen geworden. Dat brengt met zich mee dat community management belangrijk is geworden. Hieronder zes tips voor goed community management.

1. Kies voor netwerken die relevant zijn
Inmiddels zijn er zoveel sociale netwerken dat je moet kiezen waar je aanwezig wilt zijn als bedrijf. Kijk samen met bijvoorbeeld de mensen die op de communicatieafdeling werken, maar ook met de strategisch brandmanager en HR-medewerkers, wie je doelgroep is, waar ze aanwezig zijn. Bekijk dit zo af en toe eens opnieuw, want misschien verplaatst je doelgroep zich wel.

2. Monitor en haak in
Monitor continu wat er gebeurt op je pagina, maar haak alleen in als het relevant is. Je hoeft op vragen bijvoorbeeld niet altijd meteen zelf antwoord te geven, als je even wacht reageert (of in geval van negatieve reacties: corrigeert) een ander waarschijnlijk al. Jij hoeft dan alleen maar aan te vullen.

3. Post relevante content
Plaats niet om het plaatsen, maar omdat het relevant is. Stel kwaliteit boven kwantiteit. Je mag natuurlijk wel elke dag plaatsen, maar het is geen must. Kijk ook in de statistiek van de verschillende netwerken welke posts het goed doen en welke minder. Dat mag een leidraad zijn voor wat je in de toekomst doet.

4. Check je rechten
Beeldmateriaal zomaar ergens van het internet plukken, kan gewoon niet meer. Er zijn verschillende sites waar je gratis materiaal kan krijgen (www.dreamstime.com of www.freeimages.com) of zoek bij Google via de geavanceerde instellingen op de ‘Gebruiksrechten’.

5. Wees persoonlijk
Spreek de taal van het bedrijf, zonder je authenticiteit uit het oog te verliezen. Maak posts persoonlijk, reageer als mens in begrijpelijke taal. Kopieer bijvoorbeeld geen algemene voorwaarden als reacties, verwijs er hoogstens naar met uitleg erbij. Zorg dat mensen weten met wie ze praten, zodat het een menselijke dialoog wordt.

6. Denk aan de device
Met de komst van free WiFi en 4G groeit het gebruik van mobiel nog maar weer eens. Zorg ervoor dat je post op verschillende devices goed zichtbaar is.

Wil je meer weten over community management of heb je vragen? Bel of mail mij even en we kijken of ik je kan helpen.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *