Social media algemeen

Help, waar moet ik zijn!?

7563.Business-Social-MediaVorige week was ik op Europort in Rotterdam om vragen over social media gebruik, strategie en marketing te beantwoorden. Verschillende communicatiemanagers en –medewerkers kwamen even bij me langs om te sparren of informatie te verzamelen. Een van de vele vragen was: welk medium moet ik nu gaan gebruiken?! Het zijn er veel te veel en ik kan niet kiezen!

Nu kan ik geen eenduidig antwoord geven op zo’n vraag. Welk medium voor jouw bedrijf belangrijk kan zijn hangt van zoveel factoren af. Bijvoorbeeld: waar zitten je klanten al, waar besteden zij hun kostbare tijd? En wat wil je delen, foto’s, film, tekst of misschien alleen linkjes? Hoeveel tijd kan je besteden en ook niet onbelangrijk: wat vind je zelf nu ook leuk om te doen?

Alles bij elkaar kom je dan best wel tot een geode keus, zeker als je dan van de belangrijkste media ook nog wat meer weet:

1. Facebook
Facebook heeft inmiddels meer dan 1,15 miljard leden. Elk jaar groeien ze nog met zo’n 20 procent. En ondanks dat onder jongeren nu de populariteit wat afneemt groeien ze door. Goede kans dat jouw doelgroep hier ook is. Waarschijnlijk privé, maar de meesten zijn niet meer vies van goede, relevante content in hun tijdlijn over dingen die ze interessant vinden. Facebook vraagt wel om meer dan tekst alleen. Een goede foto, een korte tekst, snack-updates doen het goed.

2. Google+
Google+ groeit en groeit in Nederland, maar heeft nog wat aanlooptijd nodig om echt groot te worden. Toch… mensen zijn er in toenemende mate nieuwsgierig naar en maken een account aan. In de gaten houden dus, vooral of jouw doelgroep misschien niet toch heel actief is daar.☺

3. Twitter
Twitter overbrugt simpelweg het enorme gat tussen massamedia en social media. De televisie kent hier haar ‘second screen’, mensen gebruiken het als nieuwstoevoer, voor het volgen en vinden van informatie. Het is simpel en daar ligt ook de kracht. Met het gebruik van de goede hashtags kom je goed over. Goed twitteren vraagt wel om een goede planning: mensen willen ook antwoord op hun vragen en opmerkingen en het liefst binnen een dag. Niet zomaar een paar dagen niet kijken dus omdat je zelf niets te melden hebt!

4. LinkedIn
LinkedIn is meer en meer een sociaal netwerk geworden. In Nederland is LinkedIn nog altijd relatief groot, met 50% van de beroepsbevolking online. Maar, LinkedIn is geen medium waar mensen heel veel van hun sociale mediatijd spenderen. De mooiste feature van dit platform is misschien wel de ‘Groep’. Het verbindt heel makkelijk mensen en geeft je de kans om informatie te delen die gericht binnenkomt bij mensen en niet in je tijdlijn verdwijnt.

5. YouTube
YouTube is groot. Wat mij betreft een medium dat je kan gebruiken om filmpjes op te zetten die je vervolgens weer in blogs, updates en posts kan plaatsen in alle andere sociale media die je gebruikt. Niet te missen dus ☺

Heb je vragen? Neem gerust contact op!

Print Friendly, PDF & Email

2 gedachten over “Help, waar moet ik zijn!?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *