Adverteren op Instagram: zo werkt dat! - Letters and Concepts
+31 35 77 232 77
dominique@lettersandconcepts.nl

Instagram heeft 800 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dat zijn er weer meer dan in april. Ook adverteren steeds meer bedrijven op Instagram. Ongeveer de helft van die bedrijven is midden- of kleinbedrijf.

En niet voor niets: met Instagram bereik je gewoon veel mensen binnen een heel duidelijk gedefinieerde doelgroep voor een van te voren vastgesteld en ingesteld bedrag. Geen verrassingen, veel controle en weinig moeite. Instagram is van Facebook en je hebt dan dus ook – om het voor jezelf overzichtelijk en simpel te maken – een Facebook Business account nodig om advertenties aan te maken. Een Instagram-account is dan weer niet* nodig, maar natuurlijk wel handig, als je nog eens wilt reageren op reacties onder je advertentieposts.

Redenen om te adverteren
De redenen om op Instagram te adverteren kunnen nogal uiteenlopen. Uiteindelijk adverteer je om zakelijke doelstellingen te behalen. Van inspiratie, tot acties, van bekendheid vergroten tot echte conversie: het is allemaal mogelijk. Ook voeg je simpel een button toe, waar mee je mensen naar je site, aanbieding, contactgegevens of andere plek op het web doorverwijst.

Dit kan allemaal via verschillende soorten posts: carrousels, video-advertenties, foto’s en zelfs stories kan je als advertentie laten weergeven bij mensen die jou niet volgen. En dat doe je het makkelijkst via de (vertrouwde) Facebook Business-omgeving. Zo kan je zelf bepalen wie je bereikt op basis van interesses, demografische gegevens (leeftijd, geslacht, etc) en locatiegegevens. Of op basis van gedrag of de gegevens van je huidige klant of mensen die je al kent op basis van e-mailadres of telefoonnummer.

Zo simpel?
Ja, zo simpel is het. En ook de advertentie zelf maken is niet moeilijk: dat gaat via de Facebook Power Editor in een paar stappen. Vergeet niet de resultaten te monitoren, zodat je terwijl de advertentie loopt nog bij kan sturen. Doet een advertentie het heel goed? Kijk of je deze kan kopiëren en meer doelgroepen kan bedenken. Doet een advertentie het minder goed dan je had verwacht? Dan zet je deze gewoon uit. Vanaf dat moment betaal je ook niets meer.

Voor meer informatie en leuke voorbeelden over het maken van Instagram-advertenties kijk je hier.

Om meteen naar de Editor van Facebook en Instagram te gaan en daar te starten klik je hier.

 

*In de uitleg van Instagram staat dat je een zakelijk Instagram-account nodig hebt. Voor zover onze ervaring gaat, kan je gewoon een Instagram-advertentie laten draaien zonder dat jouw Facebook-pagina gekoppeld is aan een Instagram-account. Zolang je een Facebook Page hebt, is het tot nu toe genoeg.

 

Print Friendly, PDF & Email
Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+

Leave A Comment