Schrijven, Storytelling

Bedrijfsjournalistiek? 5 tips

bedrijfsjournalistiekBedrijfsjournalistiek is een gekke term. Het geeft op zich al discussie: hoe kan je als onafhankelijk journalist dat vertellen wat waar is, terwijl je betaald wordt door degene waarover het zal gaan. Of het nu een branche-organisatie is, een MKB-er of een groot commercieel bedrijf, als bedrijfsjournalist zit je zo nu en dan in lastig vaarwater. Je schrijft bijvoorbeeld af en toe dingen die misschien voor de organisatie niet direct positief zijn. Of je stuit op weerstand.

De bedrijfsjournalist is ‘een ‘buitenstaander’ die kritisch-positief kan bijdragen aan een corporate story, met focus op de branche-belangrijke onderwerpen.

Bedrijfsjournalisten zijn – wat mij betreft – externe specialisten die de communicatie intern en extern kunnen verbeteren door vanuit een andere invalshoek de branche, de organisatie en de situatie te belichten. De bedrijfsjournalist staat buiten de dagelijkse snelheid en heeft minder druk om snel en veel te produceren. Als je met een andere bril kijkt, vertel je andere verhalen. Verhalen die de organisatie breder en beter kunnen maken, die vooruitgang kunnen bieden.

Maar, de bedrijfsjournalist zit ook vaak in een lastige situatie waarin belangen van de organisatie en haar stakeholders een rol spelen. Hoe ga je daar mee om? 5 tips.

1. Wees eerlijk en authentiek.
Bedenk je dat je altijd op pad gestuurd wordt om een authentiek verhaal te schrijven. Schrijf dus ook op wat je hoort, niet wat je denkt dat de organisatie graag wil horen. Ben je met een opdracht op pad gestuurd, een briefing, die echt niet klopt? Durf het te zeggen tegen bijvoorbeeld de afdeling communicatie. Soms gaat een verhaal totaal een andere kant op, door de informatie die je vindt. Overleg en schrijf je eigen verhaal.

2. Klachten? Roept u maar.
Regelmatig krijg ik tijdens interviews voor bedrijfsbladen heel veel leuke verhalen, maar ook oud zeer, tips en wensen over me uitgestort. Allemaal informatie, nuttige weetjes die aan jou als buitenstaander eerder verteld worden, dan aan welke persoon binnen de organisatie waardoor je ingehuurd bent dan ook. Ga hier goed mee om. Check voor je alles opschrijft het verhaal van de opdrachtgever (gewoon  – hoor en wederhoor) en laat ze weten wat er allemaal leeft bij de mensen die je spreekt.

3. Briefing
Laat je goed briefen, maar laat ook je eigen nieuwsgierigheid de vrije loop. Doe research, voorwerk en bekijk wat je allemaal kan vinden voor je op pad gaat. Dat geeft je slagkracht, achtergrondinformatie en vooral ook de kans om dingen in perspectief te plaatsen.

4. Wek vertrouwen
Vaak gehoord: ‘schrijf maar niet op hoor, want dat is niet echt positief voor de branche’. Niet alles is het waard om op te schrijven of een discussie over te voeren, omdat simpelweg niet alles even belangrijk is. Maar als er dingen aangekaart of genoemd worden binnen een organisatie, zorg dan dat je met degene die je de informatie geeft bespreekt dat zijn of haar woorden echt perspectief bieden en dat ze de zaak waar het over gaat van een andere kant belichten. Bronbescherming is vaak onnodig; meestal is het prima om in andere bewoordingen hetzelfde te zeggen. Zo kan je zeggen: ‘Die mensen (met namen x en y) hebben alles fout gedaan. Nu x en y weg zijn wordt alles beter.’ Maar beter is misschien: ‘De nieuwe wind die waait is een positieve verandering. Ik heb er vertrouwen in dat het beter wordt in de nabije toekomst.’

5. Maak afspraken
Maak afspraken over je vrijheden. Creëer niet alleen de ruimte die je nodig hebt, maar weet ook zeker dat je later niet teruggefloten wordt. Zoals de naam als zegt is bedrijfsjournalistiek nog altijd journalistiek van aard en dat betekent dat je onafhankelijk, vrij van druk en eerlijk moet kunnen werken. 

Heb je vragen over bedrijfsjournalistiek? Bel of mail mij gerust!

 

Lees ook:

Winnaar prijsvraag Bedrijfsjournalistiek

Print Friendly, PDF & Email

Een gedachte over “Bedrijfsjournalistiek? 5 tips”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *