Letters and Concepts
+31 35 77 232 77
dominique@lettersandconcepts.nl

Blog - Letters and Concepts

Content marketing – de motor van je zichtbaarheid

Content marketing domineert op dit moment de digitale marketingwereld. Het is geen vervanger van SEO, social media of e-mail marketing, maar het is wel een heel belangrijk onderdeel geworden op al deze kanalen.

De meeste bedrijven waar ik voor werk hebben een haat-liefdeverhouding met content marketing. Ze weten niet zo goed wat het inhoudt, ze zien geen effect of weten simpelweg niet hoe je dat effect kan meten. Hieronder vijf manieren om content marketing succesvol te maken: plannen, creatie en crossmediaal promoten van jouw content staan centraal. (meer…)

Vijf manieren waarop social business jouw manier van zaken doen zou moeten beïnvloeden

Inmiddels is elk bedrijf wel zover dat een vorm van sociale media voorkomt in de sales- en marketing/communicatiemix. Op zijn minst zou je moeten weten wat voor jouw zakelijke successen noodzakelijk is, nu en in de toekomst. Als we kijken naar de grote trends in social media marketing en business, zien we dat het een enorme impact heeft op de manier waarop in de hele wereld transacties beklonken worden en aankopen gedaan.

Vijf dingen die duidelijk de invloed van social media voelen:

1. Interesses bepalen de boodschap
Marketeers en adverteerders sturen gerichter dan ooit informatie. Ze kunnen middelen ontwikkelen en boodschappen samenstellen die precies op de doelgroep is afgestemd. Dit zie je in Facebook Ads, maar ook in Google Ads, en op veel meer plekken is targeting de standaard. (meer…)

Ouderen steeds actiever op sociale media

Mensen in de leeftijd van 45 tot 65 jaar maken steeds meer gebruik van sociale media zoals WhatsApp, Facebook of Twitter. Hun gebruik van sociale netwerken is toegenomen van 70 procent in 2014 naar 83 procent in 2016. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.
(meer…)

Facebook heeft 2 miljard actieve gebruikers

Facebook is gister de 2 miljard maandelijks actieve gebruikers gepasseerd. Daarmee is een nieuwe stap gemaakt in missie van oprichter Zuckerberg: “de wereld dichter tot elkaar brengen”.

Facebook werd in 2004 opgericht, slechts dertien jaar geleden en bereikte in 2013 de 1 miljard maandelijks actieve gebruikers. Nu, 4 jaar later heeft het netwerk 2 miljard gebruikers. Ook leuk om te weten: dagelijks worden er op Facebook gemiddeld meer dan 800 miljoen likes uitgedeeld, en meer dan 175 miljoen mensen voegen dagelijks een hartje toe aan een reactie. (meer…)

Schema: een blog schrijven in negen stappen

Een blog schrijven… er is bijna niets waar mensen die werkzaam zijn in marketing en contentmanagement meer tegenaan hikken dan dat. Ik merk het elke dag weer. Een Facebook-post, 140 tekens voor Twitter, alles schudden ze redelijk snel uit hun mouw inmiddels, maar een long read of een gedegen stuk tekst is een ander verhaal. Het lijkt erop alsof er eigenlijk te weinig tijd voor is. 

Leg je blog weg
Blogs hoeven niet in een uur klaar te zijn. Natuurlijk is het mooi als het wel zo is, maar het is zelden de werkelijkheid. De afgelopen jaren heb ik in kaart gebracht wat ik zie gebeuren bij mijn klanten in het blogproces. Op basis daarvan heb ik onderstaand stroomschema gemaakt.

Stap 3 in het proces is waarschijnlijk de belangrijkste: je draft wegleggen en vervolgens weer oppakken. Dat laatste is meteen ook weer het moeilijkste onderdeel. Er is altijd wel wat anders te doen. Maar doe het, en stap 4 komt vanzelf!

Series doen het goed
Een serie ontstaat vaak tijdens het bloggen zelf. De schrijver van het blog bedenkt nog zoveel dingen die er ‘eigenlijk ook in horen’, dat ik vaak bij het lezen denk: dat had een complete serie kunnen zijn, jammer dat al die dingen nu zo weggestopt zitten. Bloggers bescherm jezelf: een blog gaat over een enkel aspect. De rest is een ander blog waard. Goed voor de lezer, goed voor de content, goed voor de flow!

Momentjes

momentje voor jezelfHet leven schiet voorbij, het gaat maar door. Klanten die bellen, mailen, appen. Vriendinnen waarmee ik afspreek, studeren. Sleutel kwijt, telefoon vergeten aan de lader te leggen. De hond naar de dierenarts, ikzelf naar de fysio. Oh, en de vuilnis moet buiten, drie keer per week een andere soort bak of zak. Het is maar een kleine greep uit wat er allemaal is. Het lijkt wel of er nooit meer een moment is dat ik even alleen ben. Met mijn gedachten. Echt alleen.

Ik help, tenminste, ik doe mijn best. Totdat ik dicht ga. Ik wil aardig doen, totdat ik zelf als een zoutzak op de bank beland en niet eens meer zin heb om tv te kijken. Ik ben ineens niet meer de ‘sterke ik’ die ik graag zou willen zijn.

Dat maar voorthollen niet goed is, dat weet ik ook. En anderen helpen, voor werk of privé, lukt alleen maar als ik af en toe even niet aan anderen denk. En dus heb ik heel bewust weer, net als vroeger ‘momentjes’ ingeprikt. Gewoon in de agenda gezet dat ik oplaadtijd nodig heb: een blok ‘Momentje’. Met een kleur die geen andere afspraak in mijn Google Calendar heeft.

Het zijn geen ellenlange blokken tijd, maar uurtjes, soms zelfs een half uurtje. Snelle, subtiele tussendoortjes die voelen als weldaad. Een thee-date met mezelf, ’s morgens vroeg in het leuke koffietentje in de winkelstraat, waar het dan zo lekker rustig is. Een uurtje eerder op, om zo even in alle stilte over de hei te wandelen – met hond natuurlijk maar zonder al die andere honden die het druk maken. Een momentje. Gewoon zijn. En die minuten leveren zoveel op.

Cross, multi, omni? Welke kanaalstrategie gebruik jij?

Een optimale customer journey, dat is wat je wil voor je klanten. Of dit nou abonnees zijn, kopers van je producten op afnemers van diensten, jouw klant wil je zo goed mogelijk bedienen. Begin dit jaar zag je overal het devies: ga voor een crosschannel, multichannel of nóg beter een omnichannel ervaring voor de klant. Maar was is het verschil eigenlijk? En waar moet jij op letten als je zo’n klantbeleving wil inrichten? Een overzicht én vijf tips.

Klanten willen graag dat alle kanalen in elkaar overlopen. Soepel en zonder de informatie te moeten herhalen die ze al een keer opgelepeld hebben. Online, social en offline. Klanten willen graag een eenduidige beleving van je merk of dienst. Dan is de kans dat hij of zij iets aanschaft vele malen groter dan wanneer er gaten vallen in het proces. Ofwel: jij als aanbieder zet alle beschikbare kanalen in om de klant een goede ervaring te bieden. En dat doe je goed (of je doet het niet). (meer…)

‘Even’

‘Even’. Ken je dat gevoel, dat je weer wat ‘tussendoor’ doet? En daarna heb je ook ‘even’ stress. Omdat ‘even’ altijd langer duurt dan je dacht. En omdat je weer terug moet naar waar je oorspronkelijk mee bezig was.

Ik heb altijd gedacht dat ik praktisch was als ik dingen die ik meteen kan doen en binnen vijf minuten kan afhandelen, ook meteen doe. Gewoon omdat ze dan niet op een lijst hoeven, niet in mijn hoofd hoeven zitten. Maar de afgelopen maanden ben ik, vooral door de opleiding die ik doe als Kindercoach, van gedachte veranderd. ‘Even’ bestaat niet. ‘Tussendoor’ ook niet.

Mijn Kindercoach-opleiding is een totaal andere tak van sport dan wat ik elke dag doe en dat betekent dat het niet in het stramien past. Het is geen vloeiende overgang als ik van communicatie- naar coach-informatie ga. En toen ik erop ging letten, vond ik eigenlijk dat al die schakelmomentjes op een dag me wel veel energie kosten. Energie die ik liever in andere dingen stop. Mijn conclusie was al snel dat het enige wat ik bereik met ‘even’ en ‘tussendoor’ een rommelige dag is. Waarbij dat waar ik mee bezig ben niet de aandacht krijgt die het zou moeten krijgen. Alles wat tussendoor komt, stoort simpelweg. Multitasken kan ik heel goed, maar wil ik het nog wel?

Blokken ‘even’
De oplossing heb ik gevonden in blokken ‘even’. Als ik al die tussendoor-activiteiten die allemaal in vijf minuten kunnen opspaar, vormen ze vanzelf samen een geheel. Twee keer per dag heb ik een uurtje om de vragen, mails, appjes en andere ‘even’-dingen die binnen zijn gekomen te behandelen. Dat geeft rust. En de activiteiten die langer duren zijn simpelweg sneller klaar. Zo gebeurt het allemaal in minder tijd, met meer resultaat.

Lekker!

Hang out!

Zeg eens eerlijk, speel jij wel genoeg? Doe jij genoeg dingen waarbij je je gedachten verzet, ze even loslaat en misschien zelfs wel tot nieuwe ontdekkingen komt?

Voor kinderen is spelen – in Nederland – vanzelfsprekend. Maar ergens rond ons twaalfde lijkt het wel of we die vanzelfsprekendheid van spelen verliezen. We worden steeds verder opgeslokt in dingen die onze dag bepalen – beginnend met huiswerk en uiteindelijk lijkt alles wel te ‘moeten’. Om me heen hoor ik mezelf en andere mensen zeggen dat ze ‘moeten sporten’, ze ‘moeten naar de hei met de hond’ en ze ‘moeten met hun kinderen naar de speeltuin’. En als we dan spelen, doen we dat met wat reserve, want anders voelen we ons wat raar. (meer…)

Over taak, rol en team – wat als je het anders doet?

In mijn werk en privéleven maak ik deel uit van heel veel teams. Heel hechte, veel communicerende en vaak bij elkaar komende groepen en lossere verbanden, waarbij meerdere mensen heel zelfstandig opereren, maar nog altijd samen een team vormen. Van teams die vooral online werken en via WhatsApp communiceren tot werkgroepen die het liefst in real life vergaderen tot er niets meer te zeggen is. Goede teams hebben wat mij betreft een ding gemeen: het voelt als een machine die blijft draaien, als radartjes die gesmeerd lopen.

Vorige week tijdens het tweede blok van mijn opleiding Kindercoach met de hond als co-coach besefte ik dat ik nog een team heb en ben: met mijn hond Bisou. Een dreamteam wat mij betreft – we weten wat we aan elkaar hebben, wat we willen en onze patronen zijn nu na drie jaar bij elkaar goed ingesleten. Je ziet en merkt het vooral als je ineens gaat werken met een andere hond, of, en dat is ook leuk om te zien, als Bisou met een andere coach aan het werk gaat. Het voelt anders. (meer…)

Het kind in jezelf

Vorige week begon mijn nieuwe opleiding – Kindercoach met de hond als co-coach. Het komende jaar ga ik veel leren over de ontwikkeling bij kinderen, coachen en hoe mijn hond Bisou mij daar bij kan helpen.  Het is tijd om mijn horizon te verbreden, passies voor honden en communicatie te combineren en mijn eigen ervaring uit het verleden op een goede manier in te zetten voor de kinderen van nu. Want iedereen kan af en toe een beetje hulp gebruiken. (meer…)

Free Press – because people deserve to know

In 2016 kwamen maar liefst 93 journalisten en andere mensen werkzaam in de media om terwijl ze hun werk deden – namelijk jou, mij en anderen van zo goed mogelijke informatie voorzien, soms op heel moeilijke plekken. Dat zijn er 93 te veel.

Als mens, journalist, mediamens en antropoloog vind ik dit onacceptabel. Ik mag in mijn werk elke dag schrijven en in mijn land mijn mening verkondigen, professioneel en privé. Nederland staat op de lijst van persvrijheid volgens het RSF op nummer 2 in de World Press Freedom Index. Achter Finland. Een mooie prestatie.


Helaas is vrijheid van pers en informatie dus nog lang niet overal normaal en vanzelfsprekend. De kaart die we daarvoor gebruiker kleurt zelfs langzaam weer roder en zwarter. Jij kan wel een klein beetje helpen, steun bijvoorbeeld Free Press Unlimited. Because people deserve to know.
(meer…)

Twee weken op volle zee

Wat was het geweldig. En wat was het zwaar. Mentaal en fysiek. Twee weken op volle zee, de Atlantische Oceaan over. Dat is wat ik deed in december.

Ik houd van uitdagingen, zowel privé als zakelijk. Deze uitdaging kwam op mijn pad. Het is niet dat deze nu per sé op de grote bucketlist stond (daar doe ik toch al niet aan, maar dat is weer een ander verhaal), maar als je kansen krijgt, moet je ze grijpen. Dus met de Zahree trok ik de Oceaan over. Alle verhalen van onderweg lees je op mijn blog of op de blog van schipperse Tineke.

Nu is zo’n reis over de oceaan op z’n minste verrijkend en leerzaam te noemen en zelfs ook wel levensveranderend. En een aantal dingen die ik tegenkwam onderweg (vooral in mijn hoofd) zijn bijzonder. Een kleine opsomming van de vijf belangrijkste:

  • De kunst van mindfulness is geen overbodige luxe. Als de ene na de andere golf onder de boot door rolt, je zelf 24 uur per dag de salsa danst en je jezelf terugvindt in je bed in een onmogelijke houding, dan is leven in het moment echt de enige oplossing. Nadenken over wat was en zal komen is niet handig.  Leg je neer bij dingen waar je niets aan kan veranderen. En stuur op de dingen waar je wel invloed op hebt.
  • Daarbij hoort aanvaarden van je lot. Het klinkt wat ernstig, maar dingen waar je niets aan kan veranderen, moet je je ook maar beter niet druk om maken. Simple as that.
  • Koester de leuke momenten. Elk momentje. Dus het moment dat je wel even met twee voeten tegelijk op de grond staat. Je kan wassen, of je haren weer schoon zijn. Het moment dat je even contact hebt met de buitenwereld via de radio. En de momenten dat je ondanks alles, zonder aanleiding gewoon even gelukkig bent.
  • Je kan meer. Veel meer dan je denkt. Altijd, ergens, zit een reserve. En als ze allemaal op zijn, denk je, dan nog is er ergens moraal te vinden. Als je het maar toelaat.
  • En last but not least, voor dit alles heb je een team nodig. Reserves kunnen komen uit de moraal van anderen. Leuke momenten zijn er meer met z’n allen. Je samen neerleggen bij ongunstige omstandigheden en de schouders er weer onder zetten is belangrijk.

Ik begin het nieuwe jaar vol vertrouwen, nieuwe ideeën en in de wetenschap dat ook dit jaar weer alles mogelijk is. Ik wens iedereen een geweldig 2017 !

Dit wordt het in 2017: stream je boodschap

facebookliveWas Facebook aan het begin van dit millennium nog niets, nu zend je live uit met dit medium. Live video is dus niet langer alleen maar voor mensen met dure apparatuur en veel geld. Het is voor iedereen beschikbaar. En daarmee gaat Live Video 2017 bepalen.

Videoposts van Facebook Live bereiken meer mensen, het zorgt voor een gevoel van ‘urgentie’ bij de kijker en meer betrokkenheid en interactie. De cijfers zeggen dat er drie keer langer naar een Facebook Live uitzending wordt gekeken dan naar een ‘gewone’ vooraf opgenomen video. Die kijkers reageren ook nog eens tien keer zo veel. (meer…)

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

polaroid-981440_640Ons brein onthoudt beelden beter dan feiten. We zijn nu eenmaal visueel ingesteld. Wanneer je een stukje informatie hoort, is de kans dat je het na drie dagen weet slechts 10%. Koppel de informatie aan een afbeelding en die kans stijgt naar 65%. Voor bloggers is er nog meer reden om afbeeldingen te gebruiken: een onderzoek van Skyword laat zien dat artikelen met een afbeelding maar liefst 94% vaker worden bekeken dan artikelen zonder afbeelding. En de bezoeker leest maar 20% van jouw tekst. Als je met beeld de belangrijkste boodschap kan versterken is dat dus fijn.
(meer…)

5 tips om social media in jouw werkweek in te passen

social-media-419944_640De meest gestelde vraag van veel cursisten, deelnemers aan workshops en ook van veel klanten is: hoe doe je dat, sociale media in je week inplannen. Het is immers al druk genoeg met je ‘normale werk’. Maar, denk ik dan, heb je ook geen tijd om facturen te schrijven? Of om na te denken over de toekomst van je bedrijf? Wat je daar voor nodig hebt? En als er contracten getekend moeten worden, laat je dat ook liggen?

Ik denk het niet. Vijf tips om sociale media voortaan in je werktijd te plannen. En niet onbelangrijk. Om het vol te houden.
(meer…)

Tweet optimaal met meer dan 140 karakters

twitterlogo_55aceeVandaag is het zover! Je media, bijlagen en al die andere extraatjes eten geen karakters meer van je tweet. Dat is mooi, want zo kan je daadwerkelijk meer kwijt en toch ook nog wat erbij laten zien.

Twitter kondigde deze verandering in mei al aan. Maar wat moesten we lang wachten. En misschien is het nog steeds niet helemaal voor jouw account doorgezet, maar echt – het komt eraan!

Van tekst naar canvas

Waarom nu, zul je je misschien afvragen. Twitter zelf geeft aan dat de reden simpel is: van een simpel tekstje 10 jaar geleden is een tweet nu veranderd in een canvas van tekst, afbeeldingen, bijlagen, video en meer. Dat betekent dus dat er van de oorspronkelijke 140 karakters voor tekst soms weinig meer overbleef. Nu is het weer terug naar af: 140 karakters voor jouw verhaal én daarbij kan je media uploaden. Mooi!

Wat nog meer?

@naam telt ook niet langer meer mee in de gebruikte karakters.
Retweet and Quote Tweet kan nu ook bij je eigen tweets. Mijn advies: wees er selectief mee, in real life herhaal je ook niet alles. Maar wel handig als je een nieuwe visie of toevoeging context wil geven. Of wanneer je denkt dat je op het verkeerde tijdstip het getweet, waardoor gewoon niemand het kón zien.
De laatste: vaarwel .@. Een bericht aan een tweep ziet nu iedereen. Dus je hebt daarvoor niet meer het trucje .@ nodig. Maar let wel: iedereen ziet het dus of je nu wel of geen . voor de @ zet! Als je erg gewend was semi-privé conversatie te voeren via deze weg, is de DM vanaf nu echt je enige optie. Wel meer mensen zien je tweets, dat is dan weer het voordeel.

Verhuisbericht

nieuw adres zakelijk jpg

Crisis! Hoe efficiënt communiceer jij via socials?

crisiscommunicatie

Vaak is een social media protocol gericht op de leuke dagen van de organisatie. Zeker bij social event reporting, waar ik in de zomermaanden veel mee bezig ben, is het goed om na te denken over de inzet van sociale media bij calamiteiten of crisissituaties. Bij het bespreken van de opdracht kom ik er vaak achter dat een echt plan er niet is. En dat terwijl als er wat gebeurt het echt te laat is om afspraken te maken. Hebben jullie hier afspraken over binnen de organisatie? Bij deze 8 tips om over na te denken.

(meer…)

Help! Mijn Facebook identiteitswissel is anders! (video)

De afgelopen weken veranderde Facebook ineens de gebruikersflow voor pagina’s. En dat was goed voor maar liefst vijf telefoontjes, drie e-mails en twee live vragen. Allemaal in de trant van: Wat Nu?!

Als beheerder kon je vroeger van identiteit wisselen en zo een overzicht van gelikete pagina’s simpel bekijken, berichten liken als pagina en meer (volg je het nog?). Nu is dat anders: je blijft jezelf en kiest per bericht, like en reactie als wie je reageert: als jezelf of als beheerder van een pagina. Makkelijk!

Ook al kost het wat moeite te wennen… daarom dit korte filmpje waarin ik je laat zien hoe je weer bij je paginaoverzicht komt, en hoe je toch nog ‘switcht’ van identiteit bij reacties en likes.

 

Chronologie op Twitter: zo doe je dat

Ik hou nu eenmaal van chronologie. Ik ben niet zo van de ‘best tweets’, ‘best posts’. Ik zet mijn Facebook graag op Meest Recent en Instagram zet gelukkig nog netjes alles op een rijtje. Maar bij Twitter vonden ze het toch ook nodig om de standaardinstellingen te veranderen, zodat je nu continu op tijdreis bent, van hot naar her wel te verstaan.

Ik heb het snel weer teruggezet. En dat kan jij ook:

1. Login op Twitter.com
2. Ga naar https://twitter.com/settings/account
3. Klink links in het scherm op ‘Account’
4. Scroll wat naar beneden en zet het vinkje uit bij ‘Show me the best tweets’ first.

Done!

Screen Shot 2016-03-25 at 12.26.13

Ik heb ze! Jij ook? De Facebookvarianten van de Like

Facebook iconsIk heb ze! Jij ook? De nieuwe ‘vind-ik-leuk’-varianten verschenen vandaag ineens in mijn scherm.
Ik mag dus nu ook bijvoorbeeld verdrietig of verbluft zijn. Of iets geweldig vinden. Ik ben benieuwd hoe vaak jij iets anders zult gebruiken dan het aloude duimpje.

Do the Instagram Switch!

Ik doe een een klein vreugdedansje! Sinds begin deze week kan je met je Instagram-app meerdere accounts beheren. De functie wordt nog uitgerold, maar de meeste mensen die ik ken, hebben de mogelijkheid inmiddels na de update. Wil je ook switchen tussen accounts en zo heel makkelijk Instagrammen?

Aanzetten

Je kan de nieuwe functie aanzetten in je instellingenmenu. In je persoonlijke pagina in het menu kies je voor ‘opties’ en dan voor ‘accounts toevoegen’. Daarna ga je terug naar je persoonlijke pagina en klik je bovenaan op je naam. Je vindt hier de optie om accounts toe te voegen.

Instagram meer accounts

Instagram meer accounts

Switchen

Om vervolgens te wisselen van account ga je in het menubalkje naar de foto van het actieve account en daarna switch je bovenin van account. Aan de avatar rechts onderin zie je in welk account je zit. Wat een gemak!

Overigens is Instagram rijkelijk laat met deze functie. Al in het voorjaar van 2015 waren ze aan het hinten op deze verbetering, maar hij kwam maar niet. Het was dan ook groot nieuws, nu het eindelijk echt beschikbaar kwam.

Drie e-mailtrends en hoe ze te gebruiken

e-mail marketingOf je nu een e-mailmarketeer bent of ‘gewoon’ een boodschap wil overbrengen: e-mail is ook in 2016 nog een van de belangrijkste manieren om dit te doen. Dachten we even dat de elektronische brief wel volledig weggevaagd zou worden door sociale media, WhatsApp of andere geweldige, snelle nieuwe media, niets is minder waar. E-mail is here to stay. Maar doe het wel goed: want je hebt maar één kans. (meer…)

Mobiel overstijgt desktop

leren waar je wiltIn juli was het zover: Google gaf aan dat er meer zoekopdrachten vanaf een mobiel werden gedaan dan vanaf een desktop of laptop computer. Een omkeerpunt, want terug naar niet-mobiel lijken we niet meer te gaan. In Nederland heeft meer dan 80% van de mensen een smartphone. Ook onder ouderen is dit meer dan de helft, bij jongeren boven de 95%. Natuurlijk gebruiken we de mobiele telefoon vooral onderweg, maar ook de tablet wordt nog altijd veel gebruikt, maar dan vooral op de bank. (meer…)

Drie tips voor goede webcare

webcare communicatieSteeds meer mensen zoeken online contact. Complimenten, reviews en allerhande andere opmerkingen komen zo binnen bij jou als bedrijf. Webcare bij grote bedrijven ondergebracht bij de klantenservice of soms zelfs uitbesteed, maar als kleiner bedrijf, horeca-ondernemer of zelfs eenmanszaak zul je het zelf moeten doen. Drie tips voor goede webcare. (meer…)

Facebook Services – jouw lokale zoekmachine

facebook services screenshot

De omgeving van Facebook Services is simpel. Een combinatie van ‘categorie’ en stad of plaats geeft je een overzicht van wat je zoekt.

De omgeving van Facebook Services is simpel. Een combinatie van ‘categorie’ en stad of plaats geeft je een overzicht van wat je zoekt.[/caption]Facebook gaat steeds meer de concurrentie aan met de Gouden Gids en de Telefoongids of – misschien meer van deze tijd – Yelp en Google Reviews. Facebook Services laat je zoeken in (lokale) diensten, waarbij de uitkomst op basis van reviews wordt weergegeven.

Het lijkt nog wat in de kinderschoenen te staan. Je kan alleen nog maar zoeken in de taal waarop je Facebook ingesteld staat. Als je dus in het Nederlands een loodgieter zoekt, terwijl Facebook in het Engels met je communiceert is het enige wat werkt dat je zoekt op Plumbers. Of je taalinstellingen aanpassen natuurlijk.
(meer…)

5 tips voor het gebruik van live streaming voor jouw bedrijf

meerkat-periscopeMeerkat en Periscope zijn hot. De apps die je in staat stellen om via je mobiele device de rest van de wereld te laten zien wat je doet op dat moment zijn niet meer weg te denken uit de online marketingwereld. Wat kan je er mee? En hoe zet je het in?

Periscope en Meerkat verzorgen live streaming. Het is simpel, snel en live. Wat wil een klant nog meer? Zien wat er gebeurt, zonder manipulatie, een geweldige manier om iets onder de aandacht te brengen. 5 tips voor goed gebruik: (meer…)

Periscope vs Meerkat – wie wint?

meerkat-periscopeWie wint, Periscope of Meerkat? De twee vechten om een nummer-1 plekje voor live videostreaming. Plaats voor twee grote apps is er eigenlijk niet.

Wat mij betreft is het grote voordeel van Periscope het feit dat het van Twitter is (continuïteit gewaarborgd), dat ze je filmpje standaard 24 uur opslaan en dat je dus je filmpje ook later nog kan delen met mensen. Inmiddels is er wel #katch als tool die dit opvangt voor Meerkat, een app die je in staat stelt om je livestream veel langer dan 24 uur te bewaren. Want laten we wel wezen: ook 24 uur is niet per se heel erg lang. (meer…)

Twitter vervangt Favorite-sterretje

Hootsuite screenshot functies Twitter

Screenshot van de functies bij een bericht uit Hootsuite

Heb je het al gezien in je Twitteromgeving of in dashboardprogramma’s als Tweetdeck of Hootsuite? Twitter heeft het sterretje waarmee tweets tot favoriet kon maken vervangen door een hartje. En ze noemen het nu ‘like’ of in het Nederlands: Vind ik leuk. Herkenbaar van Facebook dus.  (meer…)

MVO & communicatie – 5 uitgangspunten

global-303172_1280Twee weken geleden volgde ik bij Logeion een seminar over MVO. Deze MVO Talks gaven de gelegenheid aan vijf mensen om in te gaan op communicatie en MVO binnen hun organisatie. Het was niet alleen een interessante middag onder leiding van Lars Moratis, het was voor mij ook een startpunt om weer eens heel helder te krijgen dat communicatie en MVO niet zonder elkaar kunnen. Ik formuleerde voor mezelf de afgelopen twee weken vijf uitgangspunten: (meer…)

MVO-talks bij Logeion

Vandaag was ik bij de Logeion MVO-talks. Ik maakte een mindmap omdat er voor de communicatieprofessional zo heel veel is om over na te denken.
Mindmap

Binnenkort meer in een blog.

Facebook komt met een dislike button – wat vind jij?

dislikeDe dislike button komt toch op Facebook onder elke bericht te staan. Facebook werkt eraan en zeer binnenkort kunnen we de knop verwachten. Fijn als je sympathie wil uiten, of als je even geen tijd hebt voor een langer antwoord bij een minder leuk bericht.

Maar is het alleen maar positief? Werkt het pesten in de hand? Verdwijnt de vrijblijvendheid? Zorgt het voor ongenuanceerde reacties op berichten? En waarom wil Facebook, na jaren van vragen, nu ineens overstag?

Wat vind jij? Ik ben benieuwd naar jouw reactie op de dislike button.

Twitter staat ‘oneindige’ DM toe

retweetsHet is zover. Twitter heeft de limiet van de Direct Message gehaald. Je hoeft dus niet meer in 140 tekens te zeggen wat je wilt zeggen als je een persoonlijk bericht dat voor niemand anders te lezen is, wil achterlaten. Je mag nu 10.000 tekens gebruiken. Meer dan genoeg voor bijna alles wat je wil zeggen wel. (meer…)

Voor jou gelezen: Change the Script

change the scriptIn organisaties is voortdurend verandering gaande. Vaak verpakt in prachtige powerpoints, grafieken en verslagen waar iedereen meteen – of als het toch wel interessant is – uiteindelijk toch wel van in slaap valt. Deze manier van presenteren doet geen goed aan wat het doel echt is: het waarom tot leven wekken, zorgen voor inspiratie, veranderingen die een waarom hebben en die vernieuwing stimuleren. Theo Hendriks schreef ‘Change the Script’, wat mij betreft de must-have van deze zomer voor elke manager, organisatiedeskundige of zelfstandige die zo af en toe of vaker tegen weerstand aanloopt of veranderprocessen moet begeleiden.

(meer…)

Thought leadership – wees de goeroe

idea-605766_1280Ieder bedrijf, iedere ondernemer wil het zijn: een thought leader. Het lijkt wel alsof we allemaal dé leider in ons vakgebied moeten zijn en – als je de sites van ondernemingen ziet – heeft ongeveer de helft zichzelf die status ook al toegeëigend. Een opsomming van kennis en expertise onder het kopje thought leadership willen jouw overtuigen van die status. Maar werkt het ook zo?

Thought leadership is een strategie. Het is een manier van denken en doen die niet voor iedereen weggelegd is, een weg die je inslaat die vervolgens invloed heeft op al je bedrijfsprocessen, van planning tot communicatie. Een goeroe ben je niet zomaar.

In de eerste plaats gaat het niet om kennis en expertise, zoals al die sites ons willen doen geloven. Het zijn wel kenmerken van thought leadership, of zoals je wilt, misschien zelfs wel voorwaarden. Maar het is niet hetzelfde. Thought leadership vraagt om meer. Een goede visie, het ultieme perspectief en de juiste communicatiemiddelen. (meer…)

Facebook account nalaten

Je wil er liever niet aan denken, maar het kan zijn dat jij zelf niet meer het beheer kan voeren over je Facebook account omdat je er niet meer bent. Sinds vandaag geeft Facebook je de mogelijkheid om iemand als erfgenaam aan te wijzen.

Bekijk het filmpje als je precies wilt weten wat je moet doen om het ook voor jouw account goed te regelen. (meer…)

Online aanwezig zijn doe je zo

blog-684748_1280Regelmatig sta ik voor groepen. Ik vertel ze over online activiteiten als Facebook, Twitter, Instagram en als de groep echt heel erg nieuwsgierig is over Pinterest, Instagram en Vine. Ik zie bij die bijeenkomsten altijd heel veel soorten mensen. Eigenaren van grote ondernemingen, franchisenemers van grote merknamen en eenpitters. Mensen die al jaren bezig zijn, en mensen die nog naar de Kamer van Koophandel moeten. Allemaal met twee vragen: hoe kom ik onder de aandacht en hoe deel ik mijn kennis?

Het simpele antwoord: bloggen. Dat is waar alles begint. Niet Facebook, niet Instagram. Niet YouTube. Het is je archief, je kennisbank en je galerij. Van daaruit kan je delen wat je wil. Maar de basis is bloggen. (meer…)

Scholingsplicht opgenomen in WWZ

investing employeesSinds 1 juli 2015 heeft elke medewerker recht op scholing en heb je als werkgever een scholingsplicht. Dat is geregeld in de Wet Werk en Zekerheid. Je moet, simpel gezegd, als werkgever tijdens het dienstverband van de medewerker continu zorgen dat hij of zij de functie goed kan vervullen.

(meer…)

Winnaar kiezen? De Good Luck Fairy helpt

Screen Shot 2015-06-01 at 17.41.49Je kent dat misschien wel. Je hebt een promotie uitgezet voor Facebook, je wil winnaars kiezen en daar zit je dan met al die likes, comments en dus ook namen. Vroeger, toen je nog een klein bedrijfje had en het aantal reacties overzichtelijk was, deed je nog een creatieve poging met een vaas en briefjes. Leuk, maar niet meer met aantallen van boven de 30. Je schrijft je suf.

Ik werk met de Fanpage Karma’s Good Luck Fairy. Je voert de url van je post van jouw Facebookpagina in (kijk hier doe je die vindt) en je trekt een winnaar door de tombola te laten draaien. En als je meerdere winnaars nodig hebt, druk je een paar keer op de knop. Snel en eerlijk!

Hoe je de url van je Facebookbericht vindt

Een blog in negen stappen

Hoe schrijf je eigenlijk een blog? Wat gebeurt er voor je een blog kan publiceren? Welk proces gaat er aan vooraf?

Ik heb het schematisch in beeld gebracht. Dit is hoe het bij mij gaat, in tegenstelling waarschijnlijk tot wat velen denken. Een heel stappenplan dat elke keer min of meer terugkomt. Blogs komen zelden vanzelf tot stand ;-)

Een blog in negens stappen

Nieuw logo, nieuw gevoel

beeldmerk LCMijn bedrijf Letters & Concepts bestond in oktober 2014 alweer 5 jaar. Een goed moment om te vieren dat het van een klein bedrijfje waarmee ik opdrachten voor vrienden en kennissen deed een bloeiende eenmanszaak is geworden, maar ook om stil te staan bij de toekomst. (meer…)

Retweeten met meer karakters

retweetsTwitter heeft een nieuwe functie toegevoegd aan haar (eigen) platformen. De ‘revamped quote tweet’: je kan aan een twitterbericht dat je wil retweeten naar je volgers een comment toevoegen van 116 karakters.

Vooralsnog alleen nog op de site van Twitter zelf en op de iPhone en iPad in de apps, maar – zo beloven ze – binnenkort ook op Android en als we de plannen zien ook in third-party apps als Hootsuite, Tweetdeck en andere social managers.

De functie zorgt er voor dat de originele tweet als ‘toevoeging’ bij jouw commentaar getoond wordt. Je kan als retweeter een serieus ‘verhaal’ toevoegen. Zo voorkomt Twitter in de toekomst dat de tweet onrechtmatig veranderd worden zonder dat dat op de juiste manier (RT veranderen in MT – Modified Tweet) aangegeven wordt, of dat de halve tweet verdwijnt.

retweet quote

Buyer Persona – wie is de personificatie van je doelgroep?

On-TargetAls je een blog, een website, een verkoopplan of een marketingstrategie ontwikkelt voor jouw bedrijf, dienst of product, is het goed om na te denken over je doelgroep. Soms kan het daarbij helpen om ‘buyer personas’ op te stellen – of simpeler gezegd: een verpersoonlijking van je doelgroep, zodat je zelf weet voor wie je schrijft, aan wie je denkt te verkopen en wie je wilt bereiken met je uitingen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk – met onderstaand stappenplan – niet heel moeilijk.

(meer…)

WordPressmenu wijzigen

Facebook Ads Manager nu in App Store

facebook ads logoBen jij een van de mensen die voor jezelf of voor anderen campagnes maakt of bijhoudt op Facebook? Dan kan dat nu ook heel makkelijk onderweg vanaf je tablet of smartphone.

Facebook heeft begin deze week de Facebook Ads Manager gelanceerd. Nu alleen nog beschikbaar voor iOS, maar naar verwachting snel ook voor Android beschikbaar.

Maakt social media management net weer iets makkelijker ;-)

Facebook, wat verandert er?

Let op: de veranderingen in de privacyvoorwaarden op Facebook zijn uitgesteld tot 30 januari. Dit is veranderd op de site van Facebook zelf. In Nederland heeft het CBP een onderzoek ingesteld naar de veranderingen, waarbij zij in ieder geval vraagt aan Facebook of er een overzicht kan komen van de veranderingen. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het onderzoek van één land Facebook dwingt de veranderingen uit te stellen.

 

De afgelopen weken was er veel nieuws over Facebook en dan met name over de privacyregels die zij zouden gaan veranderen. De informatie buitelde over elkaar heen. De nieuwsprogramma’s bespraken de ‘nieuwe’ voorwaarden, de gebruikers vragen zich af of ze hun account op willen zeggen. Ook is was benieuwd en ben van mening dat het een storm in een glas water is. Vooral de discussie rondom de foto’s die ineens verkocht zouden worden is volgens mij volledig uit de hand gelopen. (meer…)

Bedrijfsjournalistiek? 5 tips

bedrijfsjournalistiekBedrijfsjournalistiek is een gekke term. Het geeft op zich al discussie: hoe kan je als onafhankelijk journalist dat vertellen wat waar is, terwijl je betaald wordt door degene waarover het zal gaan. Of het nu een branche-organisatie is, een MKB-er of een groot commercieel bedrijf, als bedrijfsjournalist zit je zo nu en dan in lastig vaarwater. Je schrijft bijvoorbeeld af en toe dingen die misschien voor de organisatie niet direct positief zijn. Of je stuit op weerstand.

De bedrijfsjournalist is ‘een ‘buitenstaander’ die kritisch-positief kan bijdragen aan een corporate story, met focus op de branche-belangrijke onderwerpen.

(meer…)

Ello – Hello?

elloEllo, het nieuwste sociale netwerk was begin oktober ineens een enorme hype. Met een ‘Invite only’ beleid kon je lid worden van het netwerk en mocht je je begeven in het stilistische, opgeruimde stukje internet dat Ello heet. De servers liepen bijna vast, de interesse was enorm en iedereen wilde erbij horen. Wat is er een maand later van over? (meer…)