Storytelling

Boek of hoofdstuk? De kracht van meer verhalen

Vandaag zag ik een indrukwekkende TED-talk van Chimamanda Adichie, een Nigeriaanse schrijfster. Aan de hand van prachtige, sprekende voorbeelden vertelt zij wat verhalen met mensen kunnen doen. Welke gevaren er op de loer liggen als mensen een verhaal horen, welke beeldvorming ontstaat en wat daarvan de gevolgen zijn. Een enkelzijdig verhaal creëert een enkelzijdig beeld.

Het enkelzijdige verhaal is het verhaal van de Afrikaan die gezien wordt als arm, stervend, wachtend op hulp. Dat van de Nederlander die kaas eet en fietst door de regen. Het verhaal van de stereotypen. Gevaarlijk en eenzijdig, niet zozeer onwaar, maar wel – op zijn minst – heel erg incompleet.

Tot daar is er eigenlijk nog weinig aan de hand. Zolang we beseffen dat verhalen verteld worden dóór iemand en dat je ze hoort in jouw eigen context, is het oplosbaar.

Maar nu, elke dag kom ik bedrijven tegen die verhalen willen vertellen. Ze willen het verhaal vertellen van het bedrijf, van de mensen die er werken. Van het product dat ze maken, van de meerwaarde die het oplevert. Dit moet passen in het beeld dat er is, bevestigend en handelbaar. En op zijn minst te gebruiken voor campagnes als versterker van de boodschap. Zonder verdere context of begrip bij mensen.

Macht
Daar zit in corporate communicatie volgens mij de crux. Want wie vertelt het verhaal? Wie geeft je de macht om beeldvorming te creëeren? En waar begint het verhaal, waar eindigt het? Zijn er meerdere verhalen te vertellen die een verschillende beeld geven van het bedrijf en wil je wel een stereotype? Beeld is zo belangrijk dat mensen, jouw ambassadeurs, het meenemen in de verhalen die ze weer over jouw vertellen, ook bedrijfsmatig. En ook dan geldt: verschillende verhalen vertellen een beter beeld.

Boek of hoofdstuk?
Bedrijven kunnen niet meer met één verhaal uit de voeten. Het boek is onderdeel van een serie geworden, meteen aangevuld met tientallen andere opvolgende of tegengestelde verhalen. Online, in bijeenkomsten, of op social media. It’s the continuing story. En waar het vroeger (en helaas soms nog steeds) bij het gebruik van ‘oude’ marketingtools met stereotypen in campagnes, bedrijfsfilmpjes en gelikte verhalen van helden en loosers binnen bedrijven zorgde voor een verwijdering van mensen, klanten en ambassadeurs binnen en buiten de organisatie, kan storytelling – als je het goed inzet – gebruikt worden om de waarde, betrokkenheid en herkenning binnen de organisatie weer terug te brengen.

Meer weten over storytelling – kijk hier!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *