Social media algemeen

Ello – Hello?

elloEllo, het nieuwste sociale netwerk was begin oktober ineens een enorme hype. Met een ‘Invite only’ beleid kon je lid worden van het netwerk en mocht je je begeven in het stilistische, opgeruimde stukje internet dat Ello heet. De servers liepen bijna vast, de interesse was enorm en iedereen wilde erbij horen. Wat is er een maand later van over?

Eigenlijk niet veel. Het is niet duidelijk hoeveel mensen echt actief zijn gebleven nadat ze zich hebben ingeschreven. Bij navraag in mijn omgeving, veelal mensen die veel social media gebruiken, voor werk of privé, blijkt dat bijna niemand echt actief is. Profielen zijn aangemaakt – je weet maar nooit – maar gebruiken is een tweede. Heel af en toe komen ze even kijken, om te ontdekken dat er eigenlijk weinig gebeurt. Want dat ontbreekt: een gedegen vriendenschare die het interessant maakt om er te zijn.

Ello kreeg de afgelopen maand een kapitaalinjectie van 5,5 miljoen dollar. Die zullen ze gebruiken om functionaliteiten uit te breiden. Hoognodig ook, want bijvoorbeeld video’s embedden gaat nog niet en de apps voor mobile (zowel Android als Apple) zijn nog niet verkrijgbaar, lastig in een mobiele leefstijl.

Toch schrijf ik Ello nog niet helemaal af. Wel hoop ik dat ze snel meer laten zien dan bebaarde hipsters en landschappen, quotes en leuke gifjes van hondjes. En dat de mobile apps snel klaar zijn. En dat ze hun manifest iets veranderen. Want nu lees ik nog altijd vooral wat ik niet krijg: advertenties. Welke functies er gaan komen om Ello interessant te maken – ik wacht af.

 

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *