Facebook, Social media algemeen

Facebook, wat verandert er?

Let op: de veranderingen in de privacyvoorwaarden op Facebook zijn uitgesteld tot 30 januari. Dit is veranderd op de site van Facebook zelf. In Nederland heeft het CBP een onderzoek ingesteld naar de veranderingen, waarbij zij in ieder geval vraagt aan Facebook of er een overzicht kan komen van de veranderingen. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het onderzoek van één land Facebook dwingt de veranderingen uit te stellen.

 

De afgelopen weken was er veel nieuws over Facebook en dan met name over de privacyregels die zij zouden gaan veranderen. De informatie buitelde over elkaar heen. De nieuwsprogramma’s bespraken de ‘nieuwe’ voorwaarden, de gebruikers vragen zich af of ze hun account op willen zeggen. Ook is was benieuwd en ben van mening dat het een storm in een glas water is. Vooral de discussie rondom de foto’s die ineens verkocht zouden worden is volgens mij volledig uit de hand gelopen.

November 2013
Wat het meest opvalt is dat de tekst waar iedereen nu over valt al sinds november 2013 in de voorwaarden staat. Jouw foto’s zullen ook nu niet ineens verkocht worden aan derden, dus je zult je profiel- of omslagfoto niet terug zien in het krantje van een bouwmarkt, witgoedwinkel of op een reclamebord langs de snelweg. De foto’s mogen alleen nog met expliciete toestemming gebruikt worden.

Wat wel mag, en dat mag dus al meer dan een jaar, is dat als jij merk Y leuk vindt, dat merk mag adverteren op Facebook (en alleen maar daar) met bijvoorbeeld de tekst: ‘Hans vindt merk Y leuk’, en dat met jouw profielfoto erbij. Daarbij houdt Facebook rekening met je privacy-instellingen. Je kan er dus zelf voor zorgen dat je lijst met likes NIET openbaar staat en dan mogen Facebook en dat merk dus ook jouw foto niet gebruiken.

Wil je je privacy-instellingen goed zetten? Kijk dan hier.

Veranderingen
Facebook verandert ook een paar dingen wel. En als je niets doet (namelijk niet je profiel verwijdert), dan ben je per 1 januari gewoon akkoord met deze veranderingen. Zoals ik het lees, gaat Facebook meer doen met jouw locatie. Je krijgt gerichte advertenties van bijvoorbeeld restaurants, kroegen en winkels om de hoek, als je op een bepaalde plek bent. En Facebook zegt een ‘koopknop’ te gaan testen. Je kan dan via een advertentie iets kopen, zonder dat je de omgeving verlaat. Je hoeft dus niet meer naar de site van de winkel, maar koopt ‘in Facebook’.

In een notendop

– De voorwaarden van het gebruik van je foto’s worden per 1 januari 2015 niet gewijzigd.
– Facebook mag zonder jouw toestemming jouw foto’s niet verkopen aan adverteerders.
– Facebook heeft en krijgt ook niet het auteursrecht over jouw foto’s.
– Je gaat op 1 januari 2015 automatisch akkoord met de nieuwe voorwaarden.
– Check je privacy-instellingen op https://www.facebook.com/settings/?tab=privacy. Zorg dat je informatie niet openbaar staat. Ik adviseer mensen altijd om de standaard op ‘vrienden’ te zetten. Veranderen kan altijd per post, daar kan je dan altijd nog kiezen voor ‘openbaar’.

 

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *