Marketing, Social media algemeen

Fake news! Zo herken je de nepperds in jouw tijdlijn

fake or realFake News! Het is een van de meest gehoorde heel korte zinnetjes van de afgelopen maanden. Het lijkt wel of iedereen zich bewuster wordt van het feit dat sommige dingen gewoon te mooi zijn om waar te kunnen zijn. Ook op Insta en andere platformen ‘lopen’ heel wat fakers rond. Mensen die influencers lijken, maar het totaal niet zijn. Je herkent ze wel vrij makkelijk (en je krijgt er handigheid in als je even oefent). Want je wil niet dat je boodschap alleen maar wordt geliket door bots, toch?

Ten eerste, ga op je gevoel af. Is het te mooi om waar te zijn? Dan is het waarschijnlijk ook zo. Maar je kan het waarschijnlijk ook wel onderbouwen.

Check 2: Hoe vaak plaatst iemand een nieuwe foto? Elk uur? Of vaker? En gaat dat op gezette tijden? Alsof het geautomatiseerd is? En hebben die posts binnen no-time echt heel veel likes, hartjes of comments? Bijzonder hè? Lukt jou nou nooit…

Dan deze, check eens hoeveel mensen het account volgen. En hoeveel volgers daar tegenover staan. Zijn dat er tien- of zelfs honderdduizenden tegenover een paar die de persoon zelf volgt. Laat alle alarmbellen rinkelen. Fake!

En als vierde: hoeveel volgers hebben eigenlijk een naam die je logisch in de oren klinkt? Hoeveel hebben er een profielfoto? En hoeveel volgers hebben die volgers? Weinig? En is de profielfoto bijzonder, leeg of juist echt prachtig? Krab je nog eens achter de oren.

Nu zijn er natuurlijk uitzonderingen, maar deze vier zijn een goede indicatie.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *