Social media algemeen

Maar wat moet ik dan plaatsen?!

sociale strategieVeel van mijn workshops gaan over het gebruik van sociale media. De altijd terugkerende vraag is: maar wát plaats ik dan? Veel mensen denken dat ze nieuwe verhalen en content moeten verzinnen voor de nieuwe media die ze gaan gebruiken. Maar slimmer en effectiever is dat je op een andere manier naar het werk dat je met elkaar toch al doet gaat kijken. Hieronder een voorbeeld.

Margo is communicatiemedewerker bij een organisatie die technische diensten verleent aan klanten in verschillende soorten industrie, maar voornamelijk actief op het gebied van scheepvaart. Haar is gevraagd om content aan te leveren voor Facebook en Twitter. Ze weet eigenlijk niet waar ze moet beginnen. Ze wil niet elke dag nieuwe dingen bedenken, laat staan dat ze tijd heeft om van alles te produceren. Ze kan snel en effectief werken door een aantal stappen te volgen en vooral door met een nieuwe ‘bril’ te kijken naar wat al gebeurt

stap 1 – Bepaal welke media voor jouw strategie interessant zijn.

Kies niet alle vormen van sociale media tegelijk, dat kost te veel energie en tijd. Margo kiest voor Facebook en LinkedIn.

stap 2 – Bedenk welke content je hiervoor nodig hebt.
Voor Facebook bijvoorbeeld is het leuk om foto’s en ‘snackinformatie’ te mengen met bedrijfsnieuws en verhalen van medewerkers. Ook persberichten en nieuws zijn interessant, als ze maar een foto en een link bevatten. Voor LinkedIn kiest ze ervoor om meer te gaan delen in een groep waar al veel van de beslissers in hun klantenbestand lid van zijn. Hier wil ze vooral productnieuws plaatsen en nieuwtjes delen. Ze kijkt welke content en informatie er al is, en wat er bij kan.

stap 3 – Wijs mensen aan die de content kunnen aanleveren.
Wie zijn er in staat om zo af en toe een foto te maken? Of een update te doen in enkele zinnen. Welke mensen zitten op de weg, komen bij de klant? Margo gaat om tafel met HR om te kijken wie er geschikt zijn of zich juist kunnen ontwikkelen op dit gebied. Ze stellen doelstellingen op voor deze mensen. Ook maakt Margo een lijst van bedrijven die vaak interessant nieuws leveren. Zelf maakt ze ook een contentkalender, waar ze opschrijft wat ze ongeveer waar en wanneer wil delen. Deze is niet elke week al vol, ze denkt elke maandagochtend even na met een collega wat er die week al aankomt, bijvoorbeeld in al bestaande nieuwsbulletins, intranet, een bedrijfsblad en laat ook ruimte voor ad-hoc nieuws uit het bedrijf en de markt. Zo creëert ze geen overvloed aan informatie, maar mist ze ook de echt belangrijke dingen niet.

stap 4 – Praat mensen bij.
Mensen moeten weten waar ze aan toe zijn. Margo maakt dus afspraken met de mensen die de informatie aan gaan leveren. Ze legt uit wat de bedoeling is, en waarom het bedrijf sociale media belangrijk vindt. Ook legt ze uit wat de regels zijn, die het bedrijf online wil volgen, een soort policy. Ze stelt ook de rest van het bedrijf op de hoogte van het plan en de aanpak, waarbij ze ook laat weten dat voor alle verhalen plek is. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle mensen leren herkennen dat ze iets meemaken wat voor anderen – die niet elke dag in hun business meedraaien – leuk of belangrijk is om te weten. Weer die ‘andere bril’.

stap 5 – Volg pagina’s en mensen.
Elke dag besteedt Margo naast het plaatsen van eigen content een paar minuten (maximaal 10) aan het volgen van nieuws van anderen op Facebook en LinkedIn, stuurt dit door via de eigen pagina of laat weten dat er topics zijn waar experts binnen haar organisatie op kunnen reageren. Social is immers niet voor niet ‘social’.

Monitoren
Een keer in de paar weken of maanden bekijken Margo en haar collega’s natuurlijk ook of er nieuwe mogelijkheden, ontwikkelingen of andere veranderingen zijn waardoor de strategie en uitvoering wat aangepast zouden moeten worden. Stap 1 is dus niet meer kiezen, maar evalueren, waarbij naar gelang de uitkomst hiervan nog veranderingen komen in de vervolgstappen.

Wil je meer weten of wil je graag advies op het gebied van sociale business strategie, communicatie of marketing? Neem gerust contact op!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *