Communicatie

MVO & communicatie – 5 uitgangspunten

global-303172_1280Twee weken geleden volgde ik bij Logeion een seminar over MVO. Deze MVO Talks gaven de gelegenheid aan vijf mensen om in te gaan op communicatie en MVO binnen hun organisatie. Het was niet alleen een interessante middag onder leiding van Lars Moratis, het was voor mij ook een startpunt om weer eens heel helder te krijgen dat communicatie en MVO niet zonder elkaar kunnen. Ik formuleerde voor mezelf de afgelopen twee weken vijf uitgangspunten:

1) Wees eerlijk. Het is de inkopper in het lijstje misschien, maar toch… te vaak zie ik bij organisaties dat afdelingen toch liever nog wat overdrijven. Of de wat mindere dingen ‘vergeten’ te benoemen. Uitgangspunt zou volgens mij moeten zijn: vertel alles zoals het is. Maak het niet mooier, maar ook zeker niet minder mooi. Want dat gebeurt ook – uit angst beschuldigd te worden van greenwashing zijn er bedrijven die bijna niet durven te zeggen dat ze bezig zijn met MVO.

2) Maak MVO-communicatie onderdeel van alles. Dus neem het op in je brochures, in je jaarverslagen, in je externe (sociale) en interne communicatie. Als je nog een stapje verder wilt gaan, maak je MVO een hoofdonderdeel van je bedrijfsvoering. Past het niet in je MVO-beleid? Doe het dan niet, en communiceer ook daar dan over.

3) Beschrijf en concretiseer de doelen die je op het gebied van MVO hebt. Zo kan je ook duidelijk vooruitgang, aandachtspunten of verbeterpunten communiceren en weten stakeholders, klanten en consumenten dat je er serieus mee omgaat. Meten = weten.

4) Bespreek jouw MVO-beleid met je klanten, stakeholders en consumenten. Geef aan waar ze kunnen helpen om doelstellingen te halen. Hier kan je dan samen aan werken.

5) Zorg dat de mensen in je organisatie MVO ook belangrijk vinden. Ambassadeurs zijn goud waard. Maak ze bewust van de nut en de noodzaak van een MVO-beleid, zorg dat ze het uitdragen, geef ze informatie, beantwoord hun vragen. Wees ook hierin gewoon eerlijk en als je het antwoord niet weet – zorg dat je het antwoord vindt.

Wil je lezen over het proces van MVO en communicatie? Ik begeleidde de brancheorganisatie VBZ bij het inpassen van MVO in alle communicatie-uitingen. We gingen nog wat verder: we kozen ervoor MVO leidend te maken in alle uitingen. Download hier de whitepaper.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *