Bloggen

Online aanwezig zijn doe je zo

blog-684748_1280Regelmatig sta ik voor groepen. Ik vertel ze over online activiteiten als Facebook, Twitter, Instagram en als de groep echt heel erg nieuwsgierig is over Pinterest, Instagram en Vine. Ik zie bij die bijeenkomsten altijd heel veel soorten mensen. Eigenaren van grote ondernemingen, franchisenemers van grote merknamen en eenpitters. Mensen die al jaren bezig zijn, en mensen die nog naar de Kamer van Koophandel moeten. Allemaal met twee vragen: hoe kom ik onder de aandacht en hoe deel ik mijn kennis?

Het simpele antwoord: bloggen. Dat is waar alles begint. Niet Facebook, niet Instagram. Niet YouTube. Het is je archief, je kennisbank en je galerij. Van daaruit kan je delen wat je wil. Maar de basis is bloggen.

Bloggen is inmiddels niet meer nieuw. Het is niet hip and happening, het is niet de nieuwste rage of trend. Bloggen is gewoon al sinds de jaren ’90 een middel om te delen. Begonnen als een online dagboek, en inmiddels is het onderdeel geworden van vele websites. WordPress was oorspronkelijk een blogplatform, maar inmiddels uitgegroeid tot het grootste Content Management System (CMS) in de wereld. Zonder al te veel bagage kan je gewoon een blog of website bouwen, twee dingen die overigens overlappen.

Nu, waarom is bloggen zo interessant? Welke voordelen geeft het je? De drie belangrijkste:

1. Bloggen geeft je de kans om jezelf te laten zien als expert, om je ervaring en vaardigheden te delen.
2. Bloggen is een uitstekende manier om jouw merk (of jezelf dus) vertrouwen en geloofwaardigheid te geven.
3. Bloggen zorgt voor een beter online profiel. Op twee manieren: als je zorgt dat je regelmatig jouw content update, gaat Google van je houden. Je eindigt gewoon hoger in de zoekresultaten en mensen vinden je makkelijker. Daarnaast zorgt een goede blog ervoor dat jouw netwerk jouw kennis mee kan delen. Je staat er niet meer alleen voor!

Wat zijn je eerste stappen?

1. Een blogomgeving aanmaken. Ik raad altijd een WordPress-omgeving aan, simpelweg omdat het het meeste gebruikt wordt, heel makkelijk werkt en de meeste mensen je te hulp kunnen schieten als je vast loopt.
2. Voordat je jouw blog verspreidt: zorg ervoor dat het er af en professioneel uitziet. Het zou zomaar een goede investering kunnen zijn om een prof in te huren om te zorgen dat dingen werken zoals ze moeten en jij een goede start maakt.
3. Je schrijft een blog en publiceert deze, deelt hem social media en met relaties.

Bloggen is simpelweg de tijd en moeite waard, want echt, de investering die je doet, betaalt zich terug! Ik merk het elke dag…

Meer weten over bloggen? Lees deze blogs dan ook eens.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *