Communicatie, Facebook, Social media algemeen, Storytelling, Twitter

Social media: ingeburgerd en de hype voorbij

I LikeVergeet alle berichten over de daling van het gebruik van Facebook bij jongeren en dat Google+ niet belangrijk is: het onderzoek van Newcom laat zien dat Facebook nog altijd populair is bij jongeren en dat Google+ relatief enorm hard groeit. De ‘verliezers’? LinkedIn en Twitter. Verder is social media ingeburgerd, is het landschap nog altijd versnipperd, maar de ‘grote’ platformen Facebook en YouTube zijn nog altijd leidend.

Hieronder de belangrijkste, meest opvallende zaken uit het onderzoek, maar ook: wat wil je hier als ondernemer mee?

Een korte samenvatting (zeker niet volledig, download alle slides hier):

[checklist type=”checked”]

  • 9 op de 10 Nederlanders gebruikt sociale media op de een of andere manier. Tussen de 15 en 39 jaar gebruikt praktisch iedereen social media.
  • Facebook groeit in een jaar van 7,9 naar 8,9 miljoen gebruikers. Dat is ongeveer 65% van de totale bevolking boven de 15 jaar. De daling die vorig jaar dus ingezet zou zijn is niet van toepassing. 6,1 miljoen mensen komen dagelijks op Facebook. Daarbij ziet 59% van de gebruikers Facebook als belangrijkste platform. Vorig jaar was dit nog de helft van het aantal gebruikers.
  • Een goede tweede is YouTube met 7,1 miljoen gebruikers. Het dagelijks gebruik ligt wel veel lager: 1,1 miljoen mensen.
  • LinkedIn daalt enorm in gebruik. Een kwart minder mensen komt dagelijks op dit platform. Ik zou dit willen toeschrijven aan de onhandigheid van de app (veel functies zijn niet beschikbaar en sorteren is bijzonder ingewikkeld of niet mogelijk) en de vervuiling van de LinkedIn-tijdlijnen door mensen die menen foto’s van kinderen en spelletjes te moeten delen met hun zakelijke netwerken.
  • Twitter is ook gedaald in gebruik, ook al zijn er meer accounts. Jongeren haken meer af dan ouderen. Het gebruik van Instagram neemt daarentegen explosief toe – het dagelijks gebruik is met 347% gestegen. Of dit met elkaar te maken heeft is niet onderzocht, maar lijkt mij een verklaring.
  • De nieuwkomers Instagram, WeChat, Pinterest groeien hard.

[/checklist]

Ingeburgerd: keuzes maken nog belangrijker
Het landschap is dus nog altijd complex. Bedrijven moeten blijven kiezen tussen relevante platformen. De hype is er wel een beetje vanaf. Social media bestáát gewoon, net als e-mail en telefoon, en we maken er gebruik van in ons dagelijks leven alsof het niet anders is geweest.

Dit ingeburgerde gebruik verklaart waarschijnlijk ook waarom we dagelijks wat minder op social media rondhangen: het nieuwe is er af. Het speeltje is gewoon geworden, we weten hoe en wanneer we het in willen zetten en op welke manier we het willen gebruiken. Dat betekent dus ook dat we gerichter zoeken, selecteren en vinden. Niets mis mee natuurlijk. Als bedrijf moet je hier wel rekening mee houden: het verhaal dat je als organisatie vertelt is steeds belangrijker en de keuzes die je als (communicatiemanager in de) organisatie maakt zijn sturend voor de resultaten.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *