Communicatie

Thought leadership – wees de goeroe

idea-605766_1280Ieder bedrijf, iedere ondernemer wil het zijn: een thought leader. Het lijkt wel alsof we allemaal dé leider in ons vakgebied moeten zijn en – als je de sites van ondernemingen ziet – heeft ongeveer de helft zichzelf die status ook al toegeëigend. Een opsomming van kennis en expertise onder het kopje thought leadership willen jouw overtuigen van die status. Maar werkt het ook zo?

Thought leadership is een strategie. Het is een manier van denken en doen die niet voor iedereen weggelegd is, een weg die je inslaat die vervolgens invloed heeft op al je bedrijfsprocessen, van planning tot communicatie. Een goeroe ben je niet zomaar.

In de eerste plaats gaat het niet om kennis en expertise, zoals al die sites ons willen doen geloven. Het zijn wel kenmerken van thought leadership, of zoals je wilt, misschien zelfs wel voorwaarden. Maar het is niet hetzelfde. Thought leadership vraagt om meer. Een goede visie, het ultieme perspectief en de juiste communicatiemiddelen.

Leiders ontstaan doordat ze ons anders laten nadenken over een bestaand probleem, ook in het bedrijfsleven. Het zijn organisaties die de business volledig kennen, de behoeftes van de klanten voorzien en begrijpen en weten hoe de markt opereert.

Stappen nemen
Organisaties die thought leader wil worden moet zich onderscheiden op gebied van visie en inzicht op dat bestaande probleem. Ze zijn in staat om nieuwe ideeën aan te dragen, om gedachtepatronen in de markt te doorbreken. Hiervoor heb je mensen nodig, die ervoor kunnen zorgen dat je je goeroestatus gaat verdienen, niet claimen. Een klein stappenplan:

  1. Ga op zoek naar het potentieel in jouw bedrijf: omschrijf waar jouw visie en gedachtegoed anders zijn dan de mainstream. Sluiten deze aan bij belangrijke (maatschappelijke) thema’s die leven in jouw klantenkring? Wat is het vernieuwende perspectief hierop? En past jouw kennis en expertise hierbij? Of draai het om: wat is het grote gedeelde probleem van jouw klanten? Heb je de mensen en middelen in huis om dit op te lossen? Organiseer om erachter te komen dialoog met jouw stakeholders.
  2. Omschrijf je vernieuwende perspectief. Hoe ga jij dit probleem oplossen en wat komt daar allemaal bij kijken? Denk groots.Bijvoorbeeld, IBM lost verkeersproblemen niet op met extra paaltjes, straten of verkeerslichten. Ze kijken naar de grote samenhang van verkeersstromen. (En jij dacht waarschijnlijk nog dat IBM computers maakt ;-))
  3. Deel je kennis en expertise op het gebied van jouw vernieuwende perspectief. Doe dit transparant en open, zonder enige reserves met al jouw (potentiële) klanten, stakeholders en doelgroepen, intern en extern. Alleen dan kan je expertise (h)erkend worden. Kies hiervoor de juiste communicatiekanalen en – middelen, kies de juiste tone of voice en laat het verhaal zijn kracht hebben. Zowel intern als extern moet je uitdragen wat belangrijk is.
  4. Initieer bijeenkomsten, ga de dialoog aan met mensen die met je mee willen denken, ook de criticasters.

Mensen
Mensen staan centraal bij thought leadership, niet je product. Een ding heeft geen visie, geen doel, geen groter inzicht. Het is het gevolg ervan. Geef dus de mensen met wie je werkt – en jezelf – de mogelijkheid om over hun vakgebied na te denken. Faciliteer tijd en speelruimte. Maak ambassadeurs van ze.

En ben je eenmaal thouhgt leader? Blijf het dan door te blijven ontwikkelen, want ook de wereld om je heen staat niet stil. Gebruik jouw status om klanten te helpen, ook ongevraagd – proactief inspelen op veranderde behoeften, zouden we dat in managementboeken noemen. Walk your talk.

Optimaliseer je communicatie
Wil je meer weten over hoe de juiste communicatie jouw thought leadership kan ondersteunen, wil je jouw communicatie on- en offline verbeteren om te zorgen dat je jouw visie en inzicht op de juiste, meest effectieve manier naar buiten brengt? Hoe je ambassadeurs maakt van jouw klanten? Neem gerust vrijblijvend contact op en we kijken hoe we elkaar nog sterker kunnen maken.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *