Vijf manieren waarop social business jouw manier van zaken doen zou moeten beïnvloeden - Letters and Concepts
+31 35 77 232 77
dominique@lettersandconcepts.nl

Vijf manieren waarop social business jouw manier van zaken doen zou moeten beïnvloeden

Inmiddels is elk bedrijf wel zover dat een vorm van sociale media voorkomt in de sales- en marketing/communicatiemix. Op zijn minst zou je moeten weten wat voor jouw zakelijke successen noodzakelijk is, nu en in de toekomst. Als we kijken naar de grote trends in social media marketing en business, zien we dat het een enorme impact heeft op de manier waarop in de hele wereld transacties beklonken worden en aankopen gedaan.

Vijf dingen die duidelijk de invloed van social media voelen:

1. Interesses bepalen de boodschap
Marketeers en adverteerders sturen gerichter dan ooit informatie. Ze kunnen middelen ontwikkelen en boodschappen samenstellen die precies op de doelgroep is afgestemd. Dit zie je in Facebook Ads, maar ook in Google Ads, en op veel meer plekken is targeting de standaard. Bedrijven hoeven niet meer te gokken of – in het beste geval – aan te nemen waar hun klanten komen, ze brengen de informatie waar ze zeker weten dat de doelgroep aanwezig is. Je hoeft alleen maar de juiste labeltjes aan je advertentie te hangen. Doelgroepkennis is dus belangrijker dan ooit.

2. Verhalen dragen de boodschap
Internetadvertenties, zelfs sponsored content, voelen steeds meer ‘nep’. Belangrijk is dat de content die je publiceert gedragen wordt door verhalen die aansluiten bij de belevingswereld van de mensen die je wilt bereiken. Deze ‘organische’ manier van adverteren zorgt ervoor dat merken transparanter zijn geworden, dat ze meer en meer ‘open’ communiceren en hun fans het woord laten doen.

Het gaat hier niet alleen over het toegeven van je fouten, maar ook door dialoog aan te gaan met de klant. Reizigers van vliegmaatschappijen zijn hier een mooi voorbeeld van: aansluiting, vertragingen en verloren bagage – over het algemeen zie je een betrokken bedrijf dat communiceert met de klant, veelal in het openbaar. Ook supermarkten, fast food ketens en overheidsinstanties doen dit meer en meer.

3. Angst voor wat er mis kan gaan
Terwijl sommige bedrijven social media omarmen, doen andere bedrijven liever niet mee. Ze zijn bang voor wat er allemaal fout kan gaan. Medewerkers die de foute dingen gaan doen, vertrouwelijke informatie die gedeeld zou kunnen worden, te veel informatie die op straat komt te liggen. Is dit ook jouw angst? Niet meedoen is een schijnoplossing. Alles gebeurt nog steeds, alleen jij ziet het niet eens en hebt er dus ook geen invloed op. En dat is misschien nog wel erger.

4. Klantenservice
Je kan door middel van sociale media geweldige klantenservice leveren, laagdrempelig en snel. Het is niet meer alleen voor grote bedrijven weggelegd op deze manier. Elke ondernemer kan zich een klantenservice veroorloven door sociale media goed in te zetten.

5. Content marketing is huge
Publiceren kan iedereen. Op heel veel kanalen en op heel veel verschillende plekken. Delen, posten en reageren zijn supersimpel. Zelfs live uitzendingen behoren tot de mogelijkheden. Weer: recht in de doelgroep en achteraf terug te kijken.

Ik raad iedereen aan om social business in te zetten. Mijn belangrijkste tip aan elke ondernemer die het pad naar social media marketing en zakelijk inzetten van sociale kanalen opgaat: “Doe het stapsgewijs en maak een plan vooraf. Blijf bij dat plan, probeer elke dag 10 minuten te besteden aan je sociale aanwezigheid, start met één of twee media en hou het voorlopig daarbij.” Anders verlies je focus en interesse. Zonde, want social business heeft zoveel te bieden, als je het goed aanpakt.

SaveSave

SaveSave

Print Friendly, PDF & Email
Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someoneShare on Google+

Leave A Comment