Was Facebook aan het begin van dit millennium nog niets, nu zend je live uit met dit medium. Live video is dus niet langer alleen maar voor mensen met dure apparatuur en veel geld. Het is voor iedereen beschikbaar. En daarmee gaat Live Video 2017 bepalen.
Videoposts van Facebook Live bereiken meer mensen, het zorgt voor een gevoel van ‘urgentie’ bij de kijker en meer betrokkenheid en interactie. De cijfers zeggen dat er drie keer langer naar een Facebook Live uitzending wordt gekeken dan naar een ‘gewone’ vooraf opgenomen video. Die kijkers reageren ook nog eens tien keer zo veel.
Maar, voor een goede Facebook Live uitzending moet je meer doen dan je mobiel omhoog houden en uitzenden. Net als voor al je marketingkanalen geldt: plannen is goud waard. Dus selecteer je doelgroep, waarop je je thema en het tijdstip van je uitzending afstemt. En bedenkt waar je mensen mee wilt bereiken. Wil je ze naar je website? Naar een productpagina of naar een live evenement trekken? Of wil je ze puur laten zien wat je doet?
Een paar leuke suggesties:
- Breaking nieuws – bijvoorbeeld een productlancering.
- Interviews met experts (of met jouzelf natuurlijk).
- Live achter de schermen bij jouw bedrijf of evenement.
- Een live vraag en antwoord-sessie – mensen stellen vragen via de comments en jij geeft antwoord.
- Laat mensen meekijken bij een evenement of sessie.
Smartphone of desktop?
Natuurlijk is de snelste en makkelijkste manier om te beginnen met Facebook Live is een smartphone of een tablet. Je houdt deze omhoog en je bent live! Maar is dat de beste manier voor jouw live-uitzending? Het kan lastig zijn om comments te volgen en waarschijnlijk heb je snel een moeie en dus trillende arm. Daarvoor kan je een statief gebruiken natuurlijk, maar je KAN ook uitzenden vanaf je desktop. Je kan makkelijker en sneller reageren op comments en je hebt een stabiel beeld. Zeker als je een vraag en antwoord-sessie doet of een evenement uitzendt is dit wel zo professioneel.
Klaar met uitzenden?
Als je klaar bent met uitzenden zet je je video natuurlijk nog op Facebook in je tijdlijn. Maar, er kan meer. Schrijf eens een blog als antwoord op de meest gestelde vragen. Of upload de video ook op YouTube, verspreid hem per mail onder partners en ambassadeurs van je bedrijf.
[heading]Vergeet ook niet de volgende 5 dingen goed te doen:[/heading]
- Zoek een plek met goede, stabiele WiFi- of 4G-connectie. Mocht je verbinding toch wegvallen, geen paniek! Facebook zal proberen je te reconnecten en als dat even niet lukt, bewaren ze je film automatisch op je tijdlijn of pagina.
- Geef een goede omschrijving aan je video. Dat doe je als je FB Live opstart, in het startscherm.
- Vertel van tevoren dat je gaat uitzenden: mensen weten dan dat je online gaat komen en dat ze kunnen kijken. Ze kunnen een plek opzoeken waar dat kan. Je krijgt er gewoon meer kijkers door.
- Vergeet jezelf niet te introduceren. Wie ben je, wat doe je, waar ga je het over hebben of wat gebeurt er in beeld? Ben je bij een evenement, dan herhaal dat je ook gewoon een aantal keer tijdens de uitzending.
- Wees jezelf – misschien wel het moeilijkste in een live stream! Oefen dus even met je telefooncamera en kijk jezelf even terug! Zo wen je aan jezelf. ;-) En kan je samen met anderen even kijken of je wel zo overkomt als je wilt.