De uittocht van jongeren op Facebook is een feit. In het social media onderzoek 2018 van Newcom Research zien we deze trend doorzetten. Wat nu? Als je al je pijlen op het Facebookplatform had gericht?
Ten eerste, Facebook is niet ineens waardeloos. Ten tweede, het is tijd om te kijken naar alternatieven! Heb je een doelgroep jonger dan 20 jaar? Dit zijn je kansen!
1. Gebruik targeting
De tijd van viraal bereik en organische groei van fans is een beetje voorbij, zeker op Facebook. Maar, niet getreurd, ondanks dat er een behoorlijke daling te zien is, zijn er echt nog wel jongeren te vinden op Facebook. En die bereik je met targeting en advertenties. Die je ook meteen voor Instagram kan laten draaien (en daar zijn ze wel!). Het voordeel van die targeting is ook meteen wel dat je zeker weet dat je niet betaalt voor mensen die je niet bereikt. En dat is toch bij kranten, banners en andere uitingen nog altijd niet het geval.
2. Video is the bomb!
Even wat indrukwekkende cijfers: Facebook gaf onlangs aan dat 70 procent van alle content op haar platform video zal zijn. Je moet als merk of bedrijf dus meer en meer aan de slag met video. Dat hoeft niet duur, complex en waanzinnig goed geproduceerd. Je kan met animatie, korte video’s met je smartphone en stop motion (een kind kan de was doen!) al veel bereiken. Leuke content, kostenefficiënt en voor de jongere doelgroep veel aansprekender.
3. Ga andere platforms verkennen
Stel dat Facebook toch ineens echt helemaal omvalt, ben je dan klaar voor de andere platforms? Heb je al eens gekeken bij Snapchat, weet je hoe Insta werkt? En oja, had je je YouTube-account al eens gebruikt waarvoor het echt geschikt is, behalve kattenfilmpjes en hondenfeestjes kijken? Probeer je er in te verdiepen, dat helpt je later echt op weg. WhatsApp is het grootste platform in 2018, gevolgd door Facebook en YouTube, Instagram groeit het sterkst en heeft nu 4,1 miljoen gebruikers. Het is de moeite waard.
4. Instagram-advertenties maken doe je zo
Ook bedrijven adverteren steeds meer op Insta. Ongeveer de helft van die bedrijven is midden- of kleinbedrijf. En niet voor niets: met Instagram bereik je gewoon veel mensen binnen een heel duidelijk gedefinieerde doelgroep voor een van te voren vastgesteld en ingesteld bedrag. Ook onder de 20 jaar. Geen verrassingen, veel controle en weinig moeite. Hoe je dat doet, lees je hier.