Instagram, Marketing, Storytelling

Creabea met stories

Privé doe ik bijna nooit aan Stories op Insta. Ik zie het nut niet helemaal van mensen 24 uur naar mijn filmpjes te laten kijken en ze dan weer te laten verdwijnen. Maar voor bedrijven vind ik het een geweldige tool. Voor aanbiedingen die maar even duren. Maar ook voor al die informatie die eigenlijk niet zo goed in je tijdlijn past. Of net buiten je brandstory vallen, die je toch een klein beetje wil bewaken op je account.

Veel mensen vragen me regelmatig hoe ik snel en makkelijk Instastories maak. Een paar tips:

1. Gebruik tools – hoef je het niet allemaal zelf te doen. Dit zijn de tools die ik gebruik voor het maken van topstories voor Insta:

  • Met Storeo maak je hapklare brokken van je (te) lange filmpjes. Zo hoef je niet allemaal korte filmpjes van maximaal 15 seconden te maken, maar kan je later kiezen welke 15 seconden (of meerdere shots van maximaal 15 secs) je wil gebruiken voor jouw Stories. Het werkt simpel: upload een video naar de app, tap op “Export”, Storeo maakt van jouw origineel video’s van 15 seconden. Helaas is Storeo er wel alleen voor Apple (iOS).
  • Canva is jouw beeldstudio. Vergeet InDesign, je kiest hier de Insta Stories template en je vult hem lekker met foto’s, stickers en tekst. Makkelijk in gebruik, zelfs als je nog nooit met beelddesign in de weer bent geweest. Download Canva hier (iOS) of hier (Android).

2. Bereid je voor – zeker als je voor branding bezig bent, weet je waarschijnlijk allang dat deze content voor je stories gaat zijn. Wat heb je dan nodig? Beeld, stickers? Waar komen die stickers? Wat moet er allemaal nog meer aan informatie in? Het is goed om van te voren na te denken over welke content je wil plaatsen en welke de boodschap je hebt. Dan is je Insta Story daarna zo gemaakt.

3. Monitor wat het doet. Ik merk dat bij sommige organisaties de stories nooit of heel zelden bekeken worden. Bij andere bedrijven zijn ze magneten voor volgers. Het is dus ook zaak om in de 24 uur dat deze stories online staan tijd te hebben om te kunnen reageren. Heb je die tijd niet? Plaats dan ook niet. Content is king, maar dialoog is wel net zo belangrijk.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *