Tijdens heel veel cursussen die ik geef is één van de belangrijkste vragen: waar haal ik tijd vandaan? Tijd om te bloggen, tijd om Twitter en Facebook bij te houden, tijd om LinkedIn te vullen en ook nog eens mijn werk te doen. Het geheim: de contentkalender.
Een contentkalender is niets anders dan een soort mini-agenda waarin je bij kan houden wat je wanneer kan plaatsen op de verschillende media die je gebruikt. Per week stel je een paar momenten in en kijk je welk medium (of media) daar waarschijnlijk het meest geschikt voor zijn. Een overzicht dus van jouw belangrijke mededelingen en verhalen afgezet tegen de tijd. Een goede contentkalender is altijd voor 80% gevuld, in ieder geval de week van te voren. 20% van de updates zijn spontaan.
De contentkalender helpt je om in te schatten:
[checklist type=”eg. checked, dotted, arrowed”]
- of je genoeg content hebt
- of je verhalen bij elkaar passen of bij de tijd van het jaar passen
- welke verhalen, tweet, updates of posts je alvast kan schrijven en inplannen
- welk verhaal bij welk medium past en of je verdeling dus een beetje klopt
[/checklist]
[checklist type=”checked”]
- spontane ideeën meteen in de contentkalender in te plannen: je raakt ze zo niet kwijt en doordat je ze concreet hebt gepland ga je beter over de inhoud nadenken
- de actualiteit te volgen en kijken of je kan inschatten of dat wat er staat te gebeuren belangrijk is voor jouw bedrijf en werk (Prinsjesdag, zomer, herfst, enzovoorts)
- in je eigen agenda te kijken en onderwerpen die je toch moet behandelen tijdens lessen, workshop of klanten niet alleen voor die organisatie te beschrijven maar ook algemener, zodat je content op papier zet
[/checklist]
Goed idee Dominique! En je website ziet er top uit, gefeliciteerd!
Thanks :)