Blog

Communicatie

Thought leadership – wees de goeroe

idea-605766_1280Ieder bedrijf, iedere ondernemer wil het zijn: een thought leader. Het lijkt wel alsof we allemaal dé leider in ons vakgebied moeten zijn en – als je de sites van ondernemingen ziet – heeft ongeveer de helft zichzelf die status ook al toegeëigend. Een opsomming van kennis en expertise onder het kopje thought leadership willen jouw overtuigen van die status. Maar werkt het ook zo?

Thought leadership is een strategie. Het is een manier van denken en doen die niet voor iedereen weggelegd is, een weg die je inslaat die vervolgens invloed heeft op al je bedrijfsprocessen, van planning tot communicatie. Een goeroe ben je niet zomaar.

In de eerste plaats gaat het niet om kennis en expertise, zoals al die sites ons willen doen geloven. Het zijn wel kenmerken van thought leadership, of zoals je wilt, misschien zelfs wel voorwaarden. Maar het is niet hetzelfde. Thought leadership vraagt om meer. Een goede visie, het ultieme perspectief en de juiste communicatiemiddelen. Doorgaan met het lezen van “Thought leadership – wees de goeroe”

Bloggen

Online aanwezig zijn doe je zo

blog-684748_1280Regelmatig sta ik voor groepen. Ik vertel ze over online activiteiten als Facebook, Twitter, Instagram en als de groep echt heel erg nieuwsgierig is over Pinterest, Instagram en Vine. Ik zie bij die bijeenkomsten altijd heel veel soorten mensen. Eigenaren van grote ondernemingen, franchisenemers van grote merknamen en eenpitters. Mensen die al jaren bezig zijn, en mensen die nog naar de Kamer van Koophandel moeten. Allemaal met twee vragen: hoe kom ik onder de aandacht en hoe deel ik mijn kennis?

Het simpele antwoord: bloggen. Dat is waar alles begint. Niet Facebook, niet Instagram. Niet YouTube. Het is je archief, je kennisbank en je galerij. Van daaruit kan je delen wat je wil. Maar de basis is bloggen. Doorgaan met het lezen van “Online aanwezig zijn doe je zo”

Communicatie, Cursus, Facebook, Schrijven, Social media algemeen

Scholingsplicht opgenomen in WWZ

investing employeesSinds 1 juli 2015 heeft elke medewerker recht op scholing en heb je als werkgever een scholingsplicht. Dat is geregeld in de Wet Werk en Zekerheid. Je moet, simpel gezegd, als werkgever tijdens het dienstverband van de medewerker continu zorgen dat hij of zij de functie goed kan vervullen.

Doorgaan met het lezen van “Scholingsplicht opgenomen in WWZ”

Facebook, Marketing

Winnaar kiezen? De Good Luck Fairy helpt

Screen Shot 2015-06-01 at 17.41.49Je kent dat misschien wel. Je hebt een promotie uitgezet voor Facebook, je wil winnaars kiezen en daar zit je dan met al die likes, comments en dus ook namen. Vroeger, toen je nog een klein bedrijfje had en het aantal reacties overzichtelijk was, deed je nog een creatieve poging met een vaas en briefjes. Leuk, maar niet meer met aantallen van boven de 30. Je schrijft je suf.

Ik werk met de Fanpage Karma’s Good Luck Fairy. Je voert de url van je post van jouw Facebookpagina in (kijk hier doe je die vindt) en je trekt een winnaar door de tombola te laten draaien. En als je meerdere winnaars nodig hebt, druk je een paar keer op de knop. Snel en eerlijk!

Bloggen

Een blog in negen stappen

Hoe schrijf je eigenlijk een blog? Wat gebeurt er voor je een blog kan publiceren? Welk proces gaat er aan vooraf?

Ik heb het schematisch in beeld gebracht. Dit is hoe het bij mij gaat, in tegenstelling waarschijnlijk tot wat velen denken. Een heel stappenplan dat elke keer min of meer terugkomt. Blogs komen zelden vanzelf tot stand ;-)

Een blog in negens stappen

Social media algemeen

Retweeten met meer karakters

retweetsTwitter heeft een nieuwe functie toegevoegd aan haar (eigen) platformen. De ‘revamped quote tweet’: je kan aan een twitterbericht dat je wil retweeten naar je volgers een comment toevoegen van 116 karakters.

Vooralsnog alleen nog op de site van Twitter zelf en op de iPhone en iPad in de apps, maar – zo beloven ze – binnenkort ook op Android en als we de plannen zien ook in third-party apps als Hootsuite, Tweetdeck en andere social managers.

De functie zorgt er voor dat de originele tweet als ’toevoeging’ bij jouw commentaar getoond wordt. Je kan als retweeter een serieus ‘verhaal’ toevoegen. Zo voorkomt Twitter in de toekomst dat de tweet onrechtmatig veranderd worden zonder dat dat op de juiste manier (RT veranderen in MT – Modified Tweet) aangegeven wordt, of dat de halve tweet verdwijnt.

retweet quote

Communicatie, Marketing, Social media algemeen

Buyer Persona – wie is de personificatie van je doelgroep?

On-TargetAls je een blog, een website, een verkoopplan of een marketingstrategie ontwikkelt voor jouw bedrijf, dienst of product, is het goed om na te denken over je doelgroep. Soms kan het daarbij helpen om ‘buyer personas’ op te stellen – of simpeler gezegd: een verpersoonlijking van je doelgroep, zodat je zelf weet voor wie je schrijft, aan wie je denkt te verkopen en wie je wilt bereiken met je uitingen. Dat klinkt ingewikkeld, maar is eigenlijk – met onderstaand stappenplan – niet heel moeilijk.

Doorgaan met het lezen van “Buyer Persona – wie is de personificatie van je doelgroep?”

Facebook, Social media algemeen

Facebook, wat verandert er?

Let op: de veranderingen in de privacyvoorwaarden op Facebook zijn uitgesteld tot 30 januari. Dit is veranderd op de site van Facebook zelf. In Nederland heeft het CBP een onderzoek ingesteld naar de veranderingen, waarbij zij in ieder geval vraagt aan Facebook of er een overzicht kan komen van de veranderingen. Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat het onderzoek van één land Facebook dwingt de veranderingen uit te stellen.

 

De afgelopen weken was er veel nieuws over Facebook en dan met name over de privacyregels die zij zouden gaan veranderen. De informatie buitelde over elkaar heen. De nieuwsprogramma’s bespraken de ‘nieuwe’ voorwaarden, de gebruikers vragen zich af of ze hun account op willen zeggen. Ook is was benieuwd en ben van mening dat het een storm in een glas water is. Vooral de discussie rondom de foto’s die ineens verkocht zouden worden is volgens mij volledig uit de hand gelopen. Doorgaan met het lezen van “Facebook, wat verandert er?”

Schrijven, Storytelling

Bedrijfsjournalistiek? 5 tips

bedrijfsjournalistiekBedrijfsjournalistiek is een gekke term. Het geeft op zich al discussie: hoe kan je als onafhankelijk journalist dat vertellen wat waar is, terwijl je betaald wordt door degene waarover het zal gaan. Of het nu een branche-organisatie is, een MKB-er of een groot commercieel bedrijf, als bedrijfsjournalist zit je zo nu en dan in lastig vaarwater. Je schrijft bijvoorbeeld af en toe dingen die misschien voor de organisatie niet direct positief zijn. Of je stuit op weerstand.

De bedrijfsjournalist is ‘een ‘buitenstaander’ die kritisch-positief kan bijdragen aan een corporate story, met focus op de branche-belangrijke onderwerpen.

Doorgaan met het lezen van “Bedrijfsjournalistiek? 5 tips”

Social media algemeen

6 tips voor community management

happy community management

Social media zijn volwassen geworden. Dat brengt met zich mee dat community management belangrijk is geworden. Hieronder zes tips voor goed community management.

1. Kies voor netwerken die relevant zijn
Inmiddels zijn er zoveel sociale netwerken dat je moet kiezen waar je aanwezig wilt zijn als bedrijf. Kijk samen met bijvoorbeeld de mensen die op de communicatieafdeling werken, maar ook met de strategisch brandmanager en HR-medewerkers, wie je doelgroep is, waar ze aanwezig zijn. Bekijk dit zo af en toe eens opnieuw, want misschien verplaatst je doelgroep zich wel.

Doorgaan met het lezen van “6 tips voor community management”

Schrijven, Storytelling

Winnaar prijsvraag Logeion vakgroep Bedrijfsjournalistiek

Tijdens Logeion XL, de startbijeenkomst voor het Logeionjaar, organiseerde de vakgroep Bedrijfsjournalistiek een prijsvraag. Verschillende bezoekers van de stand vulden de zin ‘Bedrijfsjournalistiek is …’ aan en maakten daarbij kans op een mooie pen. Ik deed mee en won!

Binnenkort meer over mijn visie en tips over bedrijfsjournalistiek op mijn blog.

Facebook

Vragen om een like mag niet meer

like-share-win-300x226De nieuwe regels die Facebook deze week rondgestuurd heeft zijn er duidelijk over. Vragen om een like en er iets voor geven mag niet meer. Er zijn, zoals het er nu staat geen uitzonderingen meer, geen tussendoorweggetjes. Het is gewoon klaar met de like-en-win-acties.

De regel gaat pas in op 5 november, maar is nu al gecommuniceerd door Facebook. Over de reden van de regel zijn ze ook wel vrij open: ze willen dat mensen de pagina liken vanwege de content die er op staat, niet omdat je er iets voor krijgt.  Doorgaan met het lezen van “Vragen om een like mag niet meer”

Facebook

Facebook: posts opslaan

Sinds kort kan je op Facebook een ‘lees-later-lijst’ maken, waarin je posts, artikelen, plaatsen en plaatjes op kan slaan die je later nog eens terug wil lezen. Dit zonder dat je dan daarvoor eerst je hele tijdlijn door moet scrollen, of, nog erger, je moet herinneren wanneer je die post ook alweer bij wie had gezien.

Het opslaan is niet moeilijk:

  • Rechtsboven in de hoek van de post of het bericht staat altijd een grijs driehoekje dat naar beneden wijst. Je klikt hierop.
  • Een van de opties die je dan vervolgens ziet is ‘… opslaan’. Klik hierop.
  • Om de opgeslagen berichten op te zoeken ga je naar het menu links. Hier staat een kopje ‘Opgeslagen’. Hier vindt je je verschillende opgeslagen posts terug.

Opslaan is niet mogelijk bij alle posts. Zoals het er nu uitziet, moet er minimaal een link bijgevoegd zijn door de plaatser van post. Berichten tussen mensen zijn niet op te slaan, ook niet als deze openbaar in jouw tijdlijn verschijnen.

Bekijk hier het filmpje!

Bloggen

Een blog schrijven: de eerste alinea

toetsenbord schrijven voor webHelp, waar moet ik beginnen en waar moet mijn blog over gaan? Dat is een veelgestelde en logische vraag die ik veel krijg van mensen die proberen een blogbericht te schrijven. Het is ook niet makkelijk. Je wilt mensen helpen, maar niet van de regen in de drup. Niet teveel informatie, maar ook niet te weinig kennis aan het begin van je artikel. Mensen moeten zien wat ze kunnen leren of weten na het lezen van je blog, maar ook niet alles in een keer moeten opnemen. Hieronder een aantal tips die ervoor zullen zorgen dat je je eerste alinea van je bericht goed kan opbouwen.

√ Leef je in in degene voor wie je de blog schrijft – beschrijf zijn of haar probleem. Je zegt dus letterlijk waarom je deze blog schrijft en wat het probleem is dat je gaat behandelen. (1)
√ Spreek die persoon aan met ‘je’, of als je een heel formeel blog schrijft met ‘u’. Dit zorgt ervoor dat mensen zich aangesproken voelen. (2)
√ Geef een oplossing. Beschrijf wat je gaat geven zodat het probleem opgelost kan worden. (3)
√ Val met de deur in huis – begin en dwaal niet meer af.

Wellicht zie je deze opbouw nu ook terug in de eerste alinea van deze blog ;-):

Help, waar moet ik beginnen en waar moet mijn blog over gaan? Dat is een veelgestelde en logische vraag die ik veel krijg van mensen die proberen een blogbericht te schrijven. (1) Het is ook niet makkelijk. Je wilt mensen helpen (2), maar niet van de regen in de drup. Niet teveel informatie, maar ook niet te weinig kennis aan het begin van je artikel. Mensen moeten zien wat ze kunnen leren of weten na het lezen van je blog, maar ook niet alles in een keer moeten opnemen. Hieronder een aantal tips (3) die ervoor zullen zorgen dat je je eerste alinea van je bericht goed kan opbouwen. ***

Facebook

Pagina’s samenvoegen op Facebook – kan dat?

merge-signVaak krijg ik de vraag of ik even een paar pagina’s wil samenvoegen op Facebook. De pagina’s zijn in het verleden allemaal aangemaakt, maar eigenlijk wil je er maar een gebruiken. Een Facebook-pagana samenvoegen is even een werkje. Vaak lukt het, soms niet. Hieronder een stappenplan en waar je op moet letten.

Allereerst moeten je eigen instellingen goed staan. Facebook wil van jou dat je beheerder bent van beide pagina’s die samengevoegd moet worden (dat is ook logisch), maar ook is de functie alleen in het Engels en vanaf een Amerikaans IP-adres beschikbaar. Je kan het volgende doen: Doorgaan met het lezen van “Pagina’s samenvoegen op Facebook – kan dat?”

Storytelling

For Your Inspiration

Afgelopen week was er TEDxUtrecht. Een prachtige dag met 18 verschillende sprekers die allemaal een mooi verhaal hadden. Twee van deze deel ik graag met jullie, omdat ze mij echt raakten, de eerste van Deena Rosen. Als designer begon ze ooit met het veranderen van producten, maar op de energiemarkt werkt dit niet zo goed. Ze verandert dus nu het gedrag van mensen, zodat er energie bespaard blijft. Een leuke, en af en toe verrassende talk. Doorgaan met het lezen van “For Your Inspiration”

Storytelling

‘Paint your masterpiece’ – Ann Mehl

Volgende week donderdag is de tweede editie van TEDxUtrecht. Het is het moment dat je terugdenkt aan vorig jaar: een mooie, inspirerende dag . Ik kan me niet alle talks meer herinneren, dat zou ook bijzonder zijn. Maar dit is de talk die me altijd nog het meest inspireert.

Ann Mehl vertelt op haar eigen, ontwapenende manier over hoe ze haar eigen pad plaveide en hoe ze nu anderen helpt dat ook te doen. Hoe ze haar wereld vergrootte en hoe ze keuzes maakt die bijdragen aan niet alleen haar eigen wereld, maar ook aan die van anderen.

Communicatie, Facebook, Social media algemeen, Storytelling, Twitter

Social media: ingeburgerd en de hype voorbij

I LikeVergeet alle berichten over de daling van het gebruik van Facebook bij jongeren en dat Google+ niet belangrijk is: het onderzoek van Newcom laat zien dat Facebook nog altijd populair is bij jongeren en dat Google+ relatief enorm hard groeit. De ‘verliezers’? LinkedIn en Twitter. Verder is social media ingeburgerd, is het landschap nog altijd versnipperd, maar de ‘grote’ platformen Facebook en YouTube zijn nog altijd leidend.

Hieronder de belangrijkste, meest opvallende zaken uit het onderzoek, maar ook: wat wil je hier als ondernemer mee?

Een korte samenvatting (zeker niet volledig, download alle slides hier):

[checklist type=”checked”]

  • 9 op de 10 Nederlanders gebruikt sociale media op de een of andere manier. Tussen de 15 en 39 jaar gebruikt praktisch iedereen social media.
  • Facebook groeit in een jaar van 7,9 naar 8,9 miljoen gebruikers. Dat is ongeveer 65% van de totale bevolking boven de 15 jaar. De daling die vorig jaar dus ingezet zou zijn is niet van toepassing. 6,1 miljoen mensen komen dagelijks op Facebook. Daarbij ziet 59% van de gebruikers Facebook als belangrijkste platform. Vorig jaar was dit nog de helft van het aantal gebruikers. Doorgaan met het lezen van “Social media: ingeburgerd en de hype voorbij”
Communicatie

Schrijfoefening: het bouwplan

bouwstenenHet blijft een nuttige en leuke oefening: het bouwplan. Breng de structuur van een artikel of blogpost in beeld en speel met de inhoud. Vergelijk het maar met een blokkendoos. Met dezelfde blokken kan je heel veel verschilende huizen en kastelen bouwen. Zie de zinnen en informatie die je hebt voor een verhaal ook eens als bouwstenen. Kies één verhaalstructuur, maar gebruik verschillende onderdelen. Zo krijg je met dezelfde bouwstenen ineens een heel ander verhaal.

Je kan dit als volgt doen:

1) Pak een groot vel papier of een vel van een flipover en plak deze aan de muur. Schrijf hier de structuur van je verhaal op. Zo visualiseer je voor jezelf het bouwplan van je tekst en heb je ruimte vrij in je hoofd om over de inhoud na te denken.

2) Geef de verschillende lagen in je tekststructuur (de verschillende sub-onderwerpen bijvoorbeeld) een andere kleur en schrijf de ideeën die je hebt in de juiste kleur bij het juiste onderdeel.

3) Om het nu echt creatief te maken, hang je twee vellen aan de muur en kijk je of dezelfde ideeën op een andere manier kan structureren. Zo krijg je verschillende uitwerking met dezelfde ideeën! Je kan dit eindeloos doen op steeds weer een nieuw vel papier.

Meer creatieve schrijfoefeningen? Kijk even bij Schrijf Je Los, een tienweekse schrijfcursus voor alle niveau’s!

Communicatie, Social media algemeen, Storytelling

2014: het jaar van H2H

human2human marketingDeze week kwam ik dit mooie plaat van @marcvandertweel tegen: een mooie samenvatting van een verandering in de wereld van marketing en communicatie. Sociale media heeft hier een versnelling ingezet Een ding hebben ze gemeen: het gesprek is weer menselijker geworden. B2B-marketing gaat weer meer uit van menselijk contact, B2C werkt minder goed of zelfs niet. Mensen willen contact met mensen.

Lees meer

Doorgaan met het lezen van “2014: het jaar van H2H”

Storytelling

Boek of hoofdstuk? De kracht van meer verhalen

Vandaag zag ik een indrukwekkende TED-talk van Chimamanda Adichie, een Nigeriaanse schrijfster. Aan de hand van prachtige, sprekende voorbeelden vertelt zij wat verhalen met mensen kunnen doen. Welke gevaren er op de loer liggen als mensen een verhaal horen, welke beeldvorming ontstaat en wat daarvan de gevolgen zijn. Een enkelzijdig verhaal creëert een enkelzijdig beeld.

Het enkelzijdige verhaal is het verhaal van de Afrikaan die gezien wordt als arm, stervend, wachtend op hulp. Dat van de Nederlander die kaas eet en fietst door de regen. Het verhaal van de stereotypen. Gevaarlijk en eenzijdig, niet zozeer onwaar, maar wel – op zijn minst – heel erg incompleet.

Tot daar is er eigenlijk nog weinig aan de hand. Zolang we beseffen dat verhalen verteld worden dóór iemand en dat je ze hoort in jouw eigen context, is het oplosbaar.

Doorgaan met het lezen van “Boek of hoofdstuk? De kracht van meer verhalen”

Schrijven, Storytelling

Stappenplan verhalen en teksten opfleuren

mmGister in de bioscoop zag ik weer eens een reclame van M&M’s. De kleine pindapersonages kwamen weer volledig tot leven. Wat ik zo leuk vind aan deze korte filmpjes is dat je je (bijna) kan inleven in de gevoelens van Red, Yellow, Blue, Orange en ‘Miss’ Green. Ze zijn écht. In de reclames op televisie en in de bioscoop zorgt M&M ervoor dat je je bijna kan identificeren met de kleine chocoladeballetjes. Elke kleur heeft zelfs zijn eigen karaktertje, eigenschappen en af en toe zelfs eigen taalgebruik. Een mooi voorbeeld van storytelling.

Lees meer

Doorgaan met het lezen van “Stappenplan verhalen en teksten opfleuren”

Schrijven

Werkwoorden: D of T – Hoe zat het ook alweer?

Een –d of een –t en misschien wel –dt aan het einde, wat waren de regels ook alweer? 

Heel veel mensen gaan dagelijks de fout in bij het gebruik van -d of -t in hun geschreven teksten. Dit onderdeel van de Nederlandse taal is ook niet bepaald makkelijk, maar wel goed aan te leren. De regels zijn namelijk gewoon heel duidelijk.

In onderstaande PDF vind je een overzicht van de route die je volgt om precies te weten welke eindletter het werkwoord krijgt dat je aan het vervoegen bent.

D of T – hoe zat het ook alweer

Social media algemeen

Maar wat moet ik dan plaatsen?!

sociale strategieVeel van mijn workshops gaan over het gebruik van sociale media. De altijd terugkerende vraag is: maar wát plaats ik dan? Veel mensen denken dat ze nieuwe verhalen en content moeten verzinnen voor de nieuwe media die ze gaan gebruiken. Maar slimmer en effectiever is dat je op een andere manier naar het werk dat je met elkaar toch al doet gaat kijken. Hieronder een voorbeeld. Doorgaan met het lezen van “Maar wat moet ik dan plaatsen?!”

Social media algemeen

Help, waar moet ik zijn!?

7563.Business-Social-MediaVorige week was ik op Europort in Rotterdam om vragen over social media gebruik, strategie en marketing te beantwoorden. Verschillende communicatiemanagers en –medewerkers kwamen even bij me langs om te sparren of informatie te verzamelen. Een van de vele vragen was: welk medium moet ik nu gaan gebruiken?! Het zijn er veel te veel en ik kan niet kiezen!

Nu kan ik geen eenduidig antwoord geven op zo’n vraag. Welk medium voor jouw bedrijf belangrijk kan zijn hangt van zoveel factoren af. Bijvoorbeeld: waar zitten je klanten al, waar besteden zij hun kostbare tijd? En wat wil je delen, foto’s, film, tekst of misschien alleen linkjes? Hoeveel tijd kan je besteden en ook niet onbelangrijk: wat vind je zelf nu ook leuk om te doen? Doorgaan met het lezen van “Help, waar moet ik zijn!?”

Social media algemeen

Hyves stopt ermee – vraag jouw gegevens op

hyves unplugged

In 2013 werd bekend dat het Nederlandse netwerk Hyves verder gaat als gaming platform en dus haar functie als sociaal netwerk opheft.  Waarschijnlijk geen schok, weinig mensen zijn nog maar heel actief op het netwerk, maar wel heb je misschien nog heel veel data of leuke foto’s, blogs of andere dingen staan op het netwerk die je misschien wil bewaren.

Per 2 december 2013 worden alle gegevens verwijderd, ook die van jou.

Natuurlijk geeft Hyves je de kans om deze nog te downloaden. Al je foto’s, www’s, blogs en andere informatie die je zelf hebt toegevoegd kan je vanaf vandaag via www.hyves.nl/bedankt opvragen. Ook kan je terugblikken op jouw eigen hoogtepunten op het sociale netwerk. Doorgaan met het lezen van “Hyves stopt ermee – vraag jouw gegevens op”

Bloggen, Schrijven, Storytelling

Als een voorwerp kon praten…

de-theepot-mrs-potts-de-k_4a687adea2543-pEen leuk klein oefeningetje voor het weekend: wat zou een voorwerp vertellen over de situatie als het kon praten?

Het bankje op de hoek, de theepot op tafel, de kandelaar op de schoorsteen, hoe zien zij de wereld om zich heen eigenlijk? Tegen wie praten ze, hoe kijken ze aan tegen dat weekendtafereel dat zich afspeelt in jouw huiskamer?

Om te oefenen met perspectieven, neem je een voorwerp in gedachte. Het liefst ga je naast, op of bij het voorwerp zitten en kijk je eens goed rond. Wat kan het voorwerp je allemaal vertellen? Schrijf 200-300 woorden.

Als je meer tijd hebt, neem je nog een voorwerp in de buurt. De twee voorwerpen gaan een dialoog aan. Schrijf de dialoog uit in 150 woorden. Denk aan het gevoel waarmee ze dingen zeggen en de sfeer die daarbij hoort.

Voor een beetje inspiratie kan je natuurlijk altijd kijken naar dit filmpje van Belle en het Beest.

Deze oefening komt uit de cursus Schrijf Je Los.

Bloggen, Communicatie, Facebook, Social media algemeen, Twitter

De contentkalender: dé tool voor publicerend Nederland

calendarTijdens heel veel cursussen die ik geef is één van de belangrijkste vragen: waar haal ik tijd vandaan? Tijd om te bloggen, tijd om Twitter en Facebook bij te houden, tijd om LinkedIn te vullen en ook nog eens mijn werk te doen. Het geheim: de contentkalender.

Een contentkalender is niets anders dan een soort mini-agenda waarin je bij kan houden wat je wanneer kan plaatsen op de verschillende media die je gebruikt. Per week stel je een paar momenten in en kijk je welk medium (of media) daar waarschijnlijk het meest geschikt voor zijn. Een overzicht dus van jouw belangrijke mededelingen en verhalen afgezet tegen de tijd. Een goede contentkalender is altijd voor 80% gevuld, in ieder geval de week van te voren. 20% van de updates zijn spontaan.

De contentkalender helpt je om in te schatten:

[checklist type=”eg. checked, dotted, arrowed”]

  • of je genoeg content hebt
  • of je verhalen bij elkaar passen of bij de tijd van het jaar passen
  • welke verhalen, tweet, updates of posts je alvast kan schrijven en inplannen
  • welk verhaal bij welk medium past en of je verdeling dus een beetje klopt

[/checklist]

Een contentkalender vul je door:

[checklist type=”checked”]

  • spontane ideeën meteen in de contentkalender in te plannen: je raakt ze zo niet kwijt en doordat je ze concreet hebt gepland ga je beter over de inhoud nadenken
  • de actualiteit te volgen en kijken of je kan inschatten of dat wat er staat te gebeuren belangrijk is voor jouw bedrijf en werk (Prinsjesdag, zomer, herfst, enzovoorts)
  • in je eigen agenda te kijken en onderwerpen die je toch moet behandelen tijdens lessen, workshop of klanten niet alleen voor die organisatie te beschrijven maar ook algemener, zodat je content op papier zet

[/checklist]

Het is in het begin misschien een beetje wennen en misschien is het ook niet altijd even makkelijk om je aan de kalender te houden, maar als het eenmaal went: echt, je wil niet meer zonder!
Communicatie, Storytelling

Drie manieren om iemand zijn verhaal te laten doen

wolkjesStorytelling in bedrijven wordt steeds belangrijker. De communicatie-afdeling is steeds vaker op zoek naar manieren om mensen hun verhaal te laten doen. Zeker bij (organisatie)veranderingen spelen verhalen een grote rol. Mensen zijn best bereid om jou eerlijk te vertellen wat ze vinden en willen dit ook nog constructief doen, zolang je ze de gelegenheid en het vertrouwen geeft. Niet geheel onbelangrijk is de manier waarvoor je kiest. En het moment waarop. Drie tips:

[checklist type=”eg. checked”]

  • Geef mensen een moment: een goede manier om verhalen aan te horen van mensen in de organisatie is een moment creëeren waarop dit kan zonder dat ze ergens anders mee bezig zijn. Bijvoorbeeld door een ontbijt te organiseren. Niet één keer, maar bijvoorbeeld wekelijks. Elke week nodig je andere mensen uit uit verschillende disciplines. Misschien kennen ze elkaar helemaal niet, maar dat is niet erg: laat ze maar vertellen wat ze doen, waarom ze voor de organisatie werken en welke bijdrage ze elke dag leveren. Laat de mensen ook met verbeterpunten komen. Vaak schuilt er achter een verhaal dat verteld wordt een ergernis.
  • Sluit mensen in, niet buiten: een goede luisteraar sluit mensen in, geeft ze het gevoel dat ze gehoord worden en dat ze erbij horen. Geef mensen de ruimte om op hun manier een verhaal te vertellen, niet op jouw manier. Dat geeft mensen vleugels. Geef ook aan wat je wel en niet kan doen naar aanleiding van iemands verhaal: dat geeft vertrouwen.
  • Laat verhalen leven: heel veel mensen hebben hele goede ideeën. Ga ervan uit dat mensen allemaal willen bijdragen. Mensen kunnen elkaars verhalen ook versterken. Geef ze die mogelijkheid, bijvoorbeeld door een ‘verhalenbord’ op te hangen in de gang. Laat mensen daarop hangen, plakken, prikken of lijmen wat ze willen. Plaatjes, teksten, slogans, brieven, alles mag. Mensen mogen ook op elkaar reageren, of juist aanvullingen doen. Neem elke maand een ander thema en koppel terug wat je met de oude verhalen gaat doen!

[/checklist]

Schrijven

Mobiel, mobiel, mobiel

mobiel site
Mobiele weergave

De statistieken van één dag website zijn duidelijk: 69% van de bezoeken zijn mobiel!

Heel vaak krijg ik tijdens cursussen schrijven de vraag: hoe belangrijk is mobiel? Belangrijk. Heel belangrijk. Ik roep het al een tijdje, maar nu heb ik mijn eigen voorbeeld gecreëerd. In 24 uur is meer dan tweederde mobiel op mijn website geweest. Niet vanaf een desktop, maar vanaf een telefoon (65% van deze bezoekers) of een tablet (35% van deze bezoekers). Dat is veel, maar het was te verwachten. Mobiel groeit extreem hard.

Mijn site is er ook min of meer op ingericht. Als je deze vanaf je smartphone bezoekt, krijg je een andere layout. Je kan zoeken, je kan een pagina selecteren in een dropdown menu en alles wordt netjes onder elkaar weergegeven. De site past zich vanzelf aan naar de device waarop je deze bekijkt. Full responsive noemen ze dat in vaktermen.

Vier tips voor een snelle goede website op mobiel:

1. Kies een ‘full responsive’ design. Bij WordPress designs staat het bij de specificaties beschreven.

2. Schrijf teksten die niet te lang zijn, zeker op de homepage. En val met de deur in huis op alle andere pagina’s. Mensen scrollen dan niet voor niets of moeten zoeken op hun kleine schermpje.

3. Gebruik plaatjes die niet te groot zijn. Laden via 3G is vaak toch nog langzaam en lang nog niet iedereen heeft overal WiFi of 4G.

4. Test en blijf testen. Vraag vrienden om screenshots vanaf hun telefoon of kijk eens mee.

Succes!

 

Schrijven

De kracht van koppen

teletekst NIBCVanmorgen las ik een headline op het aloude Teletekst. ‘Lagere winst voor NIBC Bank’ stond er op pagina 101. Ik klikte door in de app en kwam in een artikel terecht waarvan de eerste zin mij volledig in de war bracht. Er stond:

‘NIBC Bank heeft een stabiel halfjaar achter de rug…’.

Niet bepaald wat je verwacht na een headline op de 101-pagina waarin lagere winst wordt aangekondigd. Tweede deel van de zin: ‘… waarin een deel van de staatsgegarandeerde leningen vervroegd zijn afgelost.’ Ah! Dat is het dus. De bank lost af en maakt daardoor een lagere winst dan vorig jaar. Hadden ze dat nu niet als kop kunnen nemen? Dat positieve er ook in verwerken?

Nu is koppen en headlines maken moeilijk. Het moet altijd maar passen (en dus vaak kort), maar veel Nederlandse nieuwsredacties zijn er wel heel slecht in. En ze zijn vaak negatief ingesteld. Wat was er mis geweest met: ‘NIBC lost deel leningen af’. Of ‘Winst NIBC daalt door aflossen lening’. Of… er zijn zoveel meer koppen die hier beter recht zouden doen aan de tekst.

Schrijvers, denk na over de kracht van jouw kop. In een folder, op een website, boven een krantenartikel of een kort memo. En besteed er tijd aan, een kop is niet zomaar iets: het kan mensen verleiden tot lezen en geeft mensen de context waarin ze je tekst lezen, positief of negatief geladen, met zin of tegenzin…

Communicatie, Schrijven

Tegenlezen

Deze week kreeg ik een opdracht binnen van een stichting die een app ontwikkelt voor onze oudere medemens. Doelgroep 60+ zeg maar. Aan mij de vraag: kan je de helpfunctie ontwikkelen? De teksten schrijven die mensen duidelijk maakt wat ze moeten doen? En ohja, de app is te downloaden, maar de meeste mensen die de app zullen gebruiken, kopen de tablet inclusief app, en hebben dus nooit eerder een tablet gebruikt.

Ja. Natuurlijk. Een uitdaging, op zijn minst.

Ik ging zitten, opende de app en begon te schrijven. Ik schreef op wat ik deed, wat ik zag en waarvan ik dacht dat het moeilijk zou kunnen zijn. Welke knoppen wat doen. Ik ging wat door het systeem, maakte mezelf bewust van de handelingen die ik deed. Gewoon voorbereidend werk. Langzaamaan kwam ik erachter dat mijn taal in deze aantekeningen in ieder geval niet in de app kon. Swypen, scrollen, tappen. Ik begon oplossingen te verzinnen.

‘Ga je met je vingers over het scherm van beneden naar boven om het scherm van boven naar boven te laten verschuiven en zo de rest te kunnen lezen’, schreef ik. In plaats van ‘swype naar beneden voor de rest van de tekst’.

Je raadt het al: dit was ook niet ideaal. Ik schreef andere versies. En ik ging naar mensen die in de leeftijdscategorie zitten waar ik nu voor schrijf. Snap je dit? En dit? Nee. Ok. Ja die wel? De uitkomsten waren soms verrassend, meestal te voorspellen.

Tegenlezen: het waardevolste instrument van de schrijver.

Twitter

Twittertips – Imago

followmetwitterTwitter is een prachtig medium. Het geeft je een podium, een marktplein, een complete bibliotheek vol kennis en meer. Maar let op: er zijn wel wat regels, zoals die er in elke community zijn. Richtlijnen die zijn ontstaan in de loop der jaren en ontwikkeld zijn door de gebruiker zelf. Je imago komt te voet en gaat te paard. Dat geldt ook voor Twitter.

Onderstaande basisregels vormen een goede leidraad voor ‘gedrag’  op Twitter. Zo heb je minder kans om mensen tegen het hoofd te stoten of je eigen reputatie op het spel te zetten.

  • Tweet niets wat je ook niet aan je buurman zou vertellen! *Big Brother is watching you*. Mensen hoeven niet alles van je te weten en zeker dingen die je normaal ook niet over straat zou roepen, zet je niet op Twitter.
  • Wees je bewust van het beeld dat je bij anderen oproept (imago). Ben je alom aanwezig, druk of heel erg van de hak op de tak: denk twee keer na voor je een tweet post. Zomaar er wat uitflappen is leuk, maar niet de hele dag. Maar ook als je bijvoorbeeld normaal heel kritisch bent: let erop dat je niet te veel over dingen valt. Wees jezelf, maar wees je ervan bewust.
  • Volg terug als je het fijn vindt dat mensen jou volgen. Bedank je volgers door ze terug te volgen.
  • Besteed meer tijd aan zelf zoeken dan anderen aan het werk te zetten. Maar #durftevragen als je er niet uitkomt.
  • Het retweeten van een compliment over jou is eigenlijk gewoon best suf en anderen kopen er niks voor.
  • Lieg niet, dat kan je namelijk nooit onthouden.
  • Wees een mens, niet een bedrijf. Mensen kopen het liefst bij mensen, niet bij bedrijven.
Bloggen, Schrijven

Schrijven voor het web – 8 tips

toetsenbord schrijven voor webSchrijven voor het web vergt een aantal specifieke vaardigheden. Hieronder in acht punten een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten:

1. Val met de deur in huis – Lezers willen meteen weten waar het over gaat. Ze lezen geen roman, maar een webpagina. Bouw de spanning niet op, kom meteen met de climax en werk die daarna uit.

2. Schrijft beknopt – ‘Kill your darlings’ geldt voor alle teksten, maar zeker voor het web. Schrijf wat u te melden hebt, niet meer en niet minder.

3. Houd de zoekvraag voor ogen – Waarom komen mensen op uw site? Wat willen ze er vinden? Als u focust is het voor de lezer makkelijker om uw gedachtegang te volgen of uw product te vinden.

4. Schrijf scanbaar – Gebruik tussenkoppen, alinea’s, witregels, punten en komma’s. Geef belangrijke woorden aan door ze dik te drukken óf zorg dat ze linken naar een ander artikel of pagina op uw site.

5. Maak uzelf vindbaar – Schrijf met voldoende synoniemen. Mensen zoeken niet altijd op ‘boom’, maar misschien zoeken ze wel op tuinbeplanting, struik of plant. Het maakt een tekst trouwens ook gewoon leuker, die afwisseling.

6. YouTube – maak filmpjes, gebruik foto’s. Zeker filmpjes op YouTube doen het goed voor uw vindbaarheid. Daarbij: het oog wil ook wat en websites met media lezen, scannen, klikken én verkopen beter.

7. Laat mensen niet ontsporen – Schrijf over verschillende (deel)onderwerpen verschillende artikelen. Als je meerdere stukken schrijft in één verhaal, ontsporen mensen makkelijk en dan ben je ze kwijt, voorgoed.

8. Zorg ervoor dat je site ook mobiel goed bereikbaar is. Het aandeel mobiel internet groeit met de dag..!

Heb je een goede reden om het anders te doen? Doe het!